Największy w Europie park logistyczny ma powstać w Małaszewiczach w powiecie bialskim. Inwestycję zrealizuje spółka Cargotor. Powstał już projekt budowlany parku, firma złożyła też wniosek o pozwolenie na budowę. Park logistyczny ma być częścią Nowego Jedwabnego Szlaku. Ma obsługiwać obrót towarowy, prowadzony koleją z Chin do krajów Unii Europejskiej.
– Największy w Europie park logistyczny powstanie na bazie znajdującego się w Małaszewiczach suchego portu kolejowego – wyjaśnia prezes zarządu Cargotor Andrzej Sokolewicz. – Małaszewicze stanowią kolejową bramę do Europy i można powiedzieć, że wszystkie towary, które są transportowane koleją z Chin do Europy, przejeżdżają właśnie przez tę miejscowość. Jestem zdecydowany na wszystko, aby zbudować park logistyczny w Małaszewiczach i aby rola Polski w wymianie handlowej między Chinami a Unią Europejską pozostała niezagrożona. To będzie miejsce, dzięki któremu Polska będzie mogła realizować swoje handlowe, strategiczne interesy współpracy z Państwem Środka. Dzięki temu przepustowość zwiększy się ponad czterokrotnie i będziemy mogli przyjmować wielokrotnie więcej składów kontenerowych z Chin, z których towary będą następnie transportowane wewnątrz Europy.
Na inwestycję czekają gminy, na terenie których zlokalizowany będzie park, czyli gminy Zalesie, Terespol i Piszczac.
– Ta inwestycja jest na pewno bardzo ważna dla firm, które przy prowadzeniu swojej działalności gospodarczej współpracują z koleją i wykorzystują tory – zauważa zastępca wójta gminy Zalesie, Tomasz Szewczyk. – Przyniesie także wymierne skutki dla naszych mieszkańców, bo wiadomo, że duże firmy oferują nowe miejsca pracy. Zwiększy się przepustowość pociągów do tych firm. Firmy na pewno się rozwiną, a kiedy się rozwiną, będą potrzebowały więcej pracowników. My jako gmina zyskamy też nową wyremontowaną drogę. Dziś można powiedzieć, że drogi do terminali praktycznie nie ma w Wólce Dobryńskiej, bo została rozjeżdżona przez ciężki tabor. Jeśli powstanie droga z chodnikiem, ścieżką rowerową i oświetleniem, na pewno będziemy się cieszyć.
Korzyści związane z utworzeniem parku widzi firma PKP Cargo Connect zajmująca się między innymi logistyką.
– Mieścimy się w miejscowości Wólka Dobryńska, to taki rejon nazywany Zaborze – mówi przedstawiciel firmy, Dariusz Byszuk. – Myślę, że wszystkie firmy skorzystają na tej inwestycji, bo dzięki niej infrastruktura zostanie znacznie poprawiona i zwiększy się przepustowość na torach dojazdowych do naszego rejonu. Myślę, że my, a także inne firmy zlokalizowane w rejonie Zaborza, będziemy mogli poszerzyć swój zakres działania, zidentyfikować przeładunki i zwiększyć masę przeładowywanych towarów, a tym samym oferować szerszą gamę usług.
Inwestycja będzie mieć znaczenie nie tylko regionalne i lokalne, ale także globalne.
– Z globalnego punktu widzenia ona określi miejsce Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku – mówi Andrzej Sokolewicz. – Określi nasz udział w umowie handlowej między Unią Europejską a Chinami. W wymiarze krajowym będzie jednym z elementów łączących centralny port komunikacyjny z portami na Bałtyku i z wyjściem na Via Baltica oraz do portów w drugą stronę, w stronę południową. W idealny sposób wpisuje się to w inicjatywę Trójmorza.
Prace budowlane parku logistycznego rozpoczną się w połowie 2022 roku i potrwają 4 lata.
Koszt inwestycji to ponad 3 mld złotych. Pieniądze mają pochodzić z budżetu państwa i Unii Europejskiej.
MaT/WM
Fot. nadesłane