W piątek rusza rejestracja seniorów powyżej 70 lat na szczepienia

rejestracja 2021 01 21 212950

W piątek, 22 stycznia o godzinie 6.00 rusza rejestracja seniorów powyżej 70 lat na szczepienia przeciw COVID-19. Od 15 stycznia na konkretne terminy w konkretnych punktach szczepień umawiają się już seniorzy powyżej 80 roku życia. Seniorzy mają być szczepieni od 25 stycznia.

Szczepienia tych osób rozpoczną się w poniedziałek 25 stycznia. E-skierowania dla tej grupy wystawiona są automatycznie w systemie według PESEL. Nie mają one kodu, jak inne skierowania. Ważne są przez 90 dni. Nie obowiązuje też żadna rejonizacja, co oznacza, że osoba może wybrać dowolny proponowany punkt szczepień.

Seniorzy mogą umawiać się na termin szczepienia na trzy sposoby z wykorzystaniem centralnego systemu e-rejestracji, integrującego indywidualne grafiki przyjęć poszczególnych punktów szczepień. Nie muszą tego robić osobiście, bo przy telefonicznej rejestracji wystarczy podać imię, nazwisko, numer PESEL osoby, która zgłasza się do szczepienia.

Pacjent, by zarezerwować termin szczepienia, może po pierwsze zadzwonić na całodobową infolinię NFZ pod numer 989.

Drugim sposobem jest umówienie się elektronicznie z wykorzystaniem systemu E-rejestracji, dostępnego na stronie pacjent.gov.pl. Do logowania potrzebny jest profil zaufany.

Seniorzy, którzy nie posiadają takiego profilu mogą umówić się na wideospotkanie z urzędnikiem, w trakcie którego założą tymczasowy. Jest on ważny przez trzy miesiące. By założyć tymczasowy profil zaufany należy wejść na stronę GOV.pl, wybrać usługę Załóż profil zaufany, a w niej przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany”. System zapyta, czy mamy ukończone 70 lat. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, obywatel trafi na specjalną ścieżkę postępowania dla seniorów.

Trzecim sposobem zarezerwowania terminu szczepienia jest umówienie się w punkcie szczepień.

LISTĘ PUNKTÓW SZCZEPIEŃ W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM MOŻNA ZNALEŹĆ TUTAJ.

Jeżeli po rejestracji zmieni się adres punktu szczepień, zarejestrowanych seniorów powiadomi o tym automatyczny komunikat.

CZYTAJ: Adresy punktów szczepień mogą się zmienić. Powiadomi o tym automatyczny konsultant

Osoby, które mają trudność z dotarciem do punktu szczepień, będą mogły skorzystać ze specjalnie zorganizowanego transportu poprzez specjalnie uruchomione infolinie dla mieszkańców każdej gminy.

Po ustaleniu terminu pacjent otrzymuje SMS na podany numer telefonu z potwierdzeniem umówienia wizyty na szczepienie.

Do czasu wykonania pierwszego szczepienia pacjent może zmienić termin wizyty lub punkt szczepień. Jednak po pierwszym zaszczepieniu (dostępne są na tym etapie szczepionki dwudawkowe) nie można już wprowadzić zmiany, ponieważ dawka musi być podana w określonym przez producentów terminie – w ciągu 3-4 tygodni po pierwszej. Pacjent musi też zakończyć szczepienia preparatem, którym był szczepiony pierwszy raz, by zagwarantować maksymalną skuteczność.

Szczepionka podawana jest domięśniowo w ramię. Do szczepienia kwalifikuje lekarz w punkcie szczepień. Pacjent wypełnia też na miejscu kwestionariusz. Po zastrzyku należy odczekać 15-30 minut w poczekalni, by zobaczyć, czy nie wystąpią niepożądane odczyny poszczepienne. Personel medyczny odnotowuje szczepienie w e-karcie szczepień w systemie e-zdrowie. Pacjent otrzymuje też zaświadczenie o szczepieniu. Po przyjęciu dwóch dawek dostaje kod QR, który potwierdza, że został zaszczepiony. Może go pobrać w swoim Internetowym Koncie Pacjenta lub w aplikacji mObywatel lub poprosić o jego wydruk w punkcie szczepień.

Informacje dotyczące szczepień przeciw COVID-19 dostępne są pod numerem infolinii 989, oraz na stronach www.gov.pl/web/koronawirus i www.gov.pl/web/szczepimysie

RL / PAP / opr. ToMa

Fot. @PremierRP

Exit mobile version