Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (na zdj.) powiedział, że Via Carpatia stanowi „potężny silnik rozwoju gospodarczego całego regionu środkowoeuropejskiego”.
Jak zaznaczył szef resortu infrastruktury, podczas odbywającego się w ramach wideokonferencji „Europa Karpat” panelu Infrastruktura Północ-Południe 2040. Zielony Ład – Bezpieczeństwo na drodze. Bezpiecznie i blisko dla podróżnych. Bezpiecznie dla środowiska”, państwa regionu wiele łączy. – Ale nie możemy powiedzieć, że łączą nas dobre drogi, dobra sieć transportowa, drogowa czy kolejowa – stwierdził Adamczyk.
Dlatego, jak zaznaczył, najistotniejsza dla rozwoju tej części Europy „jest dobra sieć komunikacji samochodowej, kolejowej, lotniczej”. – Dla każdego z państw regionu najważniejsza jest Via Carpatia oraz jej odnogi – mówił. Istotna część tego szlaku komunikacyjnego ma przebiegać przez województwo lubelskie budowaną drogą ekspresową S19.
CZYTAJ: Ekspresowo z Lublina do Lubartowa. Umowa na budowę odcinka S19 podpisana
Według niego wyzwaniem jest znalezienie takich rozwiązań, które nie tylko pomogą wesprzeć transport samochodowy, kolejowy i będą przyjazne środowisku naturalnemu, „ale przede wszystkim będą powodowały, że ten transport będzie bezpieczny, przewidywalny”. – Ta inwestycja to przede wszystkim droga nowoczesnych technologii; to droga, która daje szanse, że wzdłuż niej, i dzięki odnogom od niej odchodzącym, będą mogły lokować się w całym regionie środkowo-wschodniej Europy przedsięwzięcia gospodarcze – podkreślił minister Adamczyk.
CZYTAJ: Lublin: w kwietniu odbędzie się Forum Regionów Trójmorza
Dodał, że dzięki temu będzie postępowała ekspansja gospodarcza na wschód. – To przedsięwzięcia nie tylko rodzime, ale także kumulujące kapitał z całego świata – wskazał. – Pracujemy nad tym projektem. Celem będzie kolejny korytarz komunikacyjny ważny dla Europy Środkowo-Wschodniej – zaznaczył Adamczyk.
Minister wskazał, że Polska „swój odcinek Via Carpatii wybuduje do końca 2025 r. Już dzisiaj wyposażamy ją w najnowocześniejsze systemy zarządzania, sterowania, w nowoczesne technologie, które wspomagać będą kierowców” – deklarował.
Jak powiedział obecny podczas sobotniej e-konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber, Via Carpatia będzie służyła nie tylko do wygodnej, szybkiej, ale przede wszystkim bezpiecznej komunikacji. – Chcemy zredukować liczbę wypadków, rannych, ofiar śmiertelnych. Mamy nadzieję, że do perspektywy 2030 r. nam się to uda. Planujemy do tego roku ograniczyć liczbę ofiar na drogach o 50 procent – mówił.
Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Jej częścią, oprócz S19, będzie też m.in. S61.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym i do greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. archiwum