Minister Andrzej Adamczyk: Via Carpatia to potężny silnik rozwoju gospodarczego całego regionu

adamczyk 2021 02 27 194636

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk (na zdj.) powiedział, że Via Carpatia stanowi „potężny silnik rozwoju gospodarczego całego regionu środkowoeuropejskiego”.

Jak zaznaczył szef resortu infrastruktury, podczas odbywającego się w ramach wideokonferencji „Europa Karpat” panelu Infrastruktura Północ-Południe 2040. Zielony Ład – Bezpieczeństwo na drodze. Bezpiecznie i blisko dla podróżnych. Bezpiecznie dla środowiska”, państwa regionu wiele łączy. – Ale nie możemy powiedzieć, że łączą nas dobre drogi, dobra sieć transportowa, drogowa czy kolejowa – stwierdził Adamczyk.

Dlatego, jak zaznaczył, najistotniejsza dla rozwoju tej części Europy „jest dobra sieć komunikacji samochodowej, kolejowej, lotniczej”. – Dla każdego z państw regionu najważniejsza jest Via Carpatia oraz jej odnogi – mówił. Istotna część tego szlaku komunikacyjnego ma przebiegać przez województwo lubelskie budowaną drogą ekspresową S19.  

CZYTAJ: Ekspresowo z Lublina do Lubartowa. Umowa na budowę odcinka S19 podpisana

Według niego wyzwaniem jest znalezienie takich rozwiązań, które nie tylko pomogą wesprzeć transport samochodowy, kolejowy i będą przyjazne środowisku naturalnemu, „ale przede wszystkim będą powodowały, że ten transport będzie bezpieczny, przewidywalny”. – Ta inwestycja to przede wszystkim droga nowoczesnych technologii; to droga, która daje szanse, że wzdłuż niej, i dzięki odnogom od niej odchodzącym, będą mogły lokować się w całym regionie środkowo-wschodniej Europy przedsięwzięcia gospodarcze – podkreślił minister Adamczyk.

CZYTAJ: Lublin: w kwietniu odbędzie się Forum Regionów Trójmorza

Dodał, że dzięki temu będzie postępowała ekspansja gospodarcza na wschód. – To przedsięwzięcia nie tylko rodzime, ale także kumulujące kapitał z całego świata – wskazał. – Pracujemy nad tym projektem. Celem będzie kolejny korytarz komunikacyjny ważny dla Europy Środkowo-Wschodniej – zaznaczył Adamczyk.

Minister wskazał, że Polska „swój odcinek Via Carpatii wybuduje do końca 2025 r. Już dzisiaj wyposażamy ją w najnowocześniejsze systemy zarządzania, sterowania, w nowoczesne technologie, które wspomagać będą kierowców” – deklarował.

Jak powiedział obecny podczas sobotniej e-konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber, Via Carpatia będzie służyła nie tylko do wygodnej, szybkiej, ale przede wszystkim bezpiecznej komunikacji. – Chcemy zredukować liczbę wypadków, rannych, ofiar śmiertelnych. Mamy nadzieję, że do perspektywy 2030 r. nam się to uda. Planujemy do tego roku ograniczyć liczbę ofiar na drogach o 50 procent  – mówił.

Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Jej częścią, oprócz S19, będzie też m.in. S61.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym i do greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

RL / PAP / opr. ToMa

Fot. archiwum

Exit mobile version