Miejskie Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu realizuje program Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej pod hasłem „Wspieraj seniora”. Akcja jest skierowana do osób starszych – głównie powyżej 70. roku życia, które w czasie pandemii pozostają w domu i nie mogą skorzystać z pomocy rodziny lub sąsiadów w zrobieniu zakupów.
– Podczas rozmów z seniorami widzimy, jak bardzo – oprócz produktów pierwszej potrzeby – potrzebują kontaktu z drugim człowiekiem – zauważa zastępca kierownika Działu Pomocy Środowiskowej w Miejskim Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu, Magdalena Muszyńska. – Opowiadają o swojej sytuacji i rodzinie. My mamy czas dla tych osób, możemy z nimi rozmawiać. To przesympatyczni starsi ludzie, którzy niejednokrotnie nas rozbawiają i podnoszą na duchu. Zobaczyć uśmiech starszego człowieka, który dziękuje za pomoc, to bezcenne doświadczenie.
– Realizuję zakupy dla kilku rodzin z terenu miasta Zamość już od ubiegłego roku – mówi Monika Izarowska, pracowniczka socjalna Miejskiego Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu. – Umawiam się telefonicznie na konkretne terminy zrobienia zakupów, następnie przyjeżdżam pod dom i, zachowując dystans, odbieram listę zakupów oraz pieniądze na nie, a później jadę je zrealizować. Często jest tak, że osoby, którym pomagamy, nie dałyby sobie rady bez większych zakupów. Zwykle tych zakupów jest dużo i są ciężkie, więc przetransportowanie ich do domu byłoby dla nich problemem. Czasami zdarza się, że nawet przeniesienie zgrzewki wody jest problematyczne, gdy ktoś mieszka na 4. piętrze, a w bloku nie ma windy. To bardzo duże udogodnienie, że my możemy dostarczyć produkty.
– Koleżanka, która realizuje zakupy w tym programie, chodziła do starszego małżeństwa – opowiada Magdalena Muszyńska. – Pewnego razu pan poprosił, żeby poszła na Ryneczek i kupiła mu w kiosku wodę kolońską Brutal. Gdy ludzie proszą o coś takiego, dziewczyny jak najbardziej idą, z uśmiechem na twarzy. Rozumiemy, że wśród naszych potrzeb nie znajduje się tylko jedzenie. Nigdy nie odmówimy.
– Chętnie kupiłam panu te perfumy, bo wiedziałam, że sprawi mu to radość – przyznaje Dorota Bartnik, pracowniczka socjalna Miejskiego Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu. – Bardzo się z nich cieszył. Wcześniej nie prosił o takie rzeczy. Na początku ludzie mają do nas ograniczone zaufanie, stopniowo budujemy relację. Wszystko wychodzi z czasem. Dowiadujemy się, czy podopieczni wymagają dalszego wsparcia, czy nie, i w jakim zakresie. Uśmiech to najlepsza zapłata za zakupy.
– Często usługa zrobienia zakupów w ramach akcji „Wspieraj seniora” jest punktem wyjścia do dalszej pomocy dla danej rodziny – zaznacza Monika Izarowska. – Jest etapem wstępnym do rozeznania sytuacji, rozmowy i zapewnienia wsparcia psychicznego. Często informujemy o innych programach i możliwościach pomocy, np. o programie opieki wytchnieniowej dla ludzi opiekujących się osobami z niepełnosprawnością, o programie asystenta osoby z niepełnosprawnością czy o możliwościach pomocy z naszego Centrum. To po prostu pierwszy kontakt, który umożliwia dalsze pokierowanie tej osoby. Niekoniecznie jest to pomoc finansowa, może to być również pomoc psychologiczna. Możemy też pokierować do innych instytucji i wskazać inne możliwości wsparcia.
– Realizujemy projekt opieki nad zamojskimi kombatantami – mówi Krystyna Rybińska-Smyk, wiceprezes Zamojskiego Centrum Wolontariatu i przewodnicząca Zamojskiej Rady Seniorów. – Opiekujemy się najstarszą grupą mieszkańców, nawet nie seniorami, tylko nestorami. To osoby w wieku 75 plus. Spotkania integracyjne i ogólnie spotkania z ludźmi są im bardzo potrzebne. Pandemię odczuli naprawdę dotkliwie. Musieliśmy więc coś wymyślić. Na początku była słynna akcja „Maseczka”, a później stałyśmy się telefonem zaufania. Mamy asystentów osób starszych dla tych najbardziej potrzebujących. Cały czas jesteśmy w kontakcie i monitorujemy potrzeby starszych podopiecznych.
– Mam 81 lat, od 2 lat jestem niepełnosprawna – mówi beneficjentka akcji, Krystyna Sobieraj. – To szczególnie trudny czas. Nieraz człowiek doświadcza załamania psychicznego i sam nie może sobie poradzić. W tym okresie Centrum szczególnie się nami zajmuje. Mamy stałą łączność. Zawsze mogę zadzwonić i się poradzić. Wiem, że gdyby coś się stało, mam na kogo liczyć.
Żeby zgłosić siebie lub seniora w potrzebie do akcji „Wspieraj seniora”, należy zadzwonić na infolinię pod numer: 22 505 11 11 lub do siedziby MCPR (84 677 56 30). Za zakupy płaci osoba zamawiająca, natomiast sama usługa jest bezpłatna.
AlF/WM
Fot. mcpr.zamosc.pl