„Dzień dobry, wszyscy umrzemy” – powiedział Towarzysz Śmierci otwierając drzwi na długi korytarz. A potem odezwała się altówka. Śmierć ma swoje pieśni i melodie, jest wrażliwa na muzykę, dzięki niej staje się częścią życia. Banał, choć nie tak oczywisty jak byśmy chcieli. Najczęściej jak dzieci zakrywamy twarz dłońmi i krzyczymy „nie znajdziesz mnie”, a potem jesteśmy zaskoczeni, że przyszła. ONA JEST nawet w naszym beztroskim kolorowym cywilizowanym świecie. Towarzysz Śmierci żyje z nią za pan brat. Śpiewa dla niej i o niej. Przy dźwiękach altówki rusza z nią w tan bez lęku, bez rozpaczy i bez religijnego patosu. Altówka bierze udział w rozmowie, buduje nastrój, wprowadza napięcie, drażni, tworzy dysonans lub lirycznie współbrzmi i zaprasza do refleksji, daje ukojenie a potem odtrąca. Kim lub czym jest altówka? O znaczenie tego instrumentu i jego dźwięków toczy się cały czas gra, której finał do końca pozostaje zagadką.
Audycja nagrodzona srebrnym Melchiorem 2020 na najlepszy reportaż roku.
Bohater reportażu Paweł Grochocki jest tanatopsychologiem i śpiewakiem pogrzebowym.
Całość nagrań wykorzystanych w reportażu pochodzi z płyty „Pieśni Przejścia” nagranej jednorazowo, bez partytury, w trakcie studyjnej współczesnej improwizacji. W 2018 roku płyta otrzymała Grand Prix na Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” – najważniejszej polskiej imprezie poświęconej muzyce tradycyjnej w nowych aranżacjach.
Fot. nadesłane/ archiwum