Chełm chce mieć ekologiczną i bezpłatną komunikację miejską

160030114 4087348321276300 4124205167834647913 o 2021 03 12 202536

Ekologiczna i bezpłatna komunikacja dla wszystkich pasażerów – takie plany mają włodarze Chełma. Chełm jest jedynym miastem w Polsce, które planuje wymienić wszystkie autobusy miejskiej spółki na pojazdy zeroemisyjne. Jest też pierwszym miastem w Polsce, które testuje elektryczny autobus Pilea.

– Miasto złożyło do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o dofinansowanie na wymianę całego taboru Chełmskich Linii Autobusowych – mówi Damian Zieliński z gabinetu prezydenta miasta. – Samorząd chciałby pozyskać 15 elektrycznych i 15 napędzanych wodorem pojazdów, które mają zastąpić dotychczasową flotę Chełmskich Linii Autobusowych. Chcielibyśmy wymienić tabor na ekologiczny, zeroemisyjny po to, by ograniczyć emisję spalin w naszym mieście. Wniosek, który złożyliśmy, zakłada również budowę stacji tankowania autobusów wodorem oraz budowę 9 punktów, dzięki którym można ładować autobusy energią elektryczną – dodaje.

– Do 15 marca w Chełmskich Liniach Autobusowych będzie testowany autobus elektryczny – informuje Artur Mazurek, kierownik eksploatacji Chełmskich Linii Autobusowych. – Autobus jest długości 8,5 metra. Jednorazowo maksymalnie może zabrać 65 pasażerów, z czego 23 miejsca są siedzące. Posiada własną ładowarkę. Autobus ładuje się 7 godzin, ma baterię 40 kilowatów, która  wystarczy na przejechanie maksymalnie 140 kilometrów – dodaje.

– Jest to autobus od samego początku zaprojektowany jako autobus elektryczny. Nie jest to żadna adaptacja pojazdu, który był wcześniej napędzany innym źródłem energii – opisuje Mariusz Wdowczyk, przedstawiciel producenta testowanego autobusu. – Został zaprojektowany przez polskich konstruktorów i inżynierów od podstaw. Jest to autobus bardzo innowacyjny, dlatego że całość jego baterii została zabudowana. Dzięki temu, że baterie tego autobusu są zamontowane w podwoziu, konstrukcja może być odchudzona. Skoro autobus jest lżejszy, to potrzebuje mniejszego zapotrzebowania na energię elektryczną, więc jest bardzo ekonomiczny. Przy swoich gabarytach może zabrać na pokład więcej pasażerów, niż autobusy napędzane w sposób klasyczny – tłumaczy.

– Termin realizacji projektu to 2022-2023, czyli najpóźniej 2023 roku autobusy elektryczne i wodorowe powinny się pojawić w Chełmie – wyjaśnia Mariusz Chudoba, prezes Chełmskich Linii Autobusowych. – Miasto korzysta wyłącznie z autobusów napędzanych dieslem. Są to autobusy zaawansowane wiekiem, bo średnia to jest 18 lat. Wyeksploatowane o bardzo niskich formach emisji spalin euro, emitują bardzo dużo zanieczyszczeń do atmosfery. Stąd wynika po pierwsze potrzeba poprawy powietrza w mieście. Druga rzecz to są wymogi związane z dostawą elektromobilności, które wymuszają procentowy udział pojazdów zeroemisyjnych w całej  flocie pojazdów. Miasto musi pewien procent swoich pojazdów wymienić na zeroemisyjne – dodaje.

– Miasto Chełm ubiega się 100 milionów złotych dofinansowania na realizację tego przedsięwzięcia – informuje Damian Zieliński. – Cała wartość projektu wynosi 130 milionów złotych. Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pierwsze umowy o dofinansowanie powinny być zawierane w drugim kwartale 2021 roku – dopowiada.

Testowany w Chełmie elektryczny autobus Pilea wyposażony jest w klimatyzację, monitoring, Wi-Fi i ładowarki do telefonów. Do poniedziałku będzie kursował na liniach 1, 2, 3, 8 i 9.

Od września samorząd planuje też objąć bezpłatną komunikacją wszystkich pasażerów, w tej chwili mogą z niej korzystać seniorzy i dzieci do 6 lat.

ŁoM / WT

Fot. www.facebook.com/chelmpl

Exit mobile version