Nowelizacja prawa o ruchu drogowym. Co powinni wiedzieć kierowcy i piesi?

pm korki 090920 027 2021 03 11 190542

Od czerwca piesi będą mieli pierwszeństwo przed pojazdami także przy wchodzeniu na pasy, a pieszych będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych na pasach. To tylko niektóre ze zmian wynikające z nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Co jeszcze się zmieni?

Nowe przepisy nakazują też kierującym zachować szczególną ostrożność przed przejściem dla pieszych i zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. To jednak nie wszystko – mówi sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik: – To również kwestia zakazu korzystania z telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych właśnie w taki sposób, aby te urządzenia nie prowadziły do ograniczenia możliwości percepcji i obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku, przejściu dla pieszych, czyli tak naprawdę kwestii związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego jeżeli chodzi o kwestie braku obserwacji.

Mówiąc prościej, telefon ma po prostu nie rozpraszać pieszego i nie narażać go na potrącenie podczas przechodzenia przez przejście.

Kolejna zmiana to zakaz tzw. jazdy na zderzak.

– Chodzi o sytuacje na drogach szybkiego ruchu – tłumaczy Konrad Romik: – Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą, drogą ekspresową jest zobowiązany zachować minimalny odstęp pomiędzy pojazdem, którym kieruje a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażony w kilometrach na godzinę.

Jadąc zatem np. autostradą z prędkością 100 km/h kierujący powinien zachować około 50-metrowy dystans od samochodu jadącego przed nim. Wyjątkiem ma być wyprzedzanie innych pojazdów.

Kolejną zmianą jest zmniejszenie dozwolonej prędkości w nocy w obszarze zabudowanym z 60 km/h do 50 km/h. Ma to również poprawić bezpieczeństwo pieszych na drodze.  

– To dobre pomysły – komentuje zmiany Krzysztof Lipka z grupy „Pieszy Lublin”: – Jeżeli połączymy te zmiany z odpowiednią kampanią edukacyjną wśród kierowców, to bezpieczeństwo na przejściach na pewno wzrośnie. Kierowcy nie będą mieć innego wyjścia, jak tylko uważać i zwalniać przed przejściami dla pieszych. To jest niestety jedyny sposób, żeby zagwarantować pieszym bezpieczeństwo.

Z policyjnych statystyk wynika, że w ubiegłym roku na Lubelszczyźnie doszło do 233 wypadków z udziałem pieszych. Zginęło w nich 48 osób, a 188 zostało rannych.  

– To wypadki, do których doszło z winy kierujących – mówi Anna Kamola z Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie: – Główną przyczyną wypadków z winy kierujących było najczęściej nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, nieprawidłowe omijanie czy nadmierna prędkość. Z kolei z winy samych pieszych na terenie naszego województwa doszło do 60 wypadków drogowych, w których zginęły 22 osoby, zaś 47 odniosło obrażenia. Głównymi przyczynami wypadków z winy pieszych było nieostrożne wejście na jezdnię przed jadący pojazd, stanie na jezdni oraz nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu czy przeszkody.

Zmiany w prawie o ruchu drogowym mają zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem pieszych, o których mówi policja. Według szkoleniowców wprowadzane zmiany nie są jednak do końca dobre.

– Kolizji i wypadków będzie coraz więcej – mówi instruktor nauki jazdy Grzegorz Zarajczyk: – Jaki to ma sens w nocy, gdzie jest mały ruch, zmniejszać prędkość i wydłużać drogę przejazdu? Będzie więcej kolizji, potrąceń i wypadków. Zmniejszyć prędkość przed przejściem – nie jest powiedziane o ile. Czy on ma mocno zahamować czy lekko? Gdy ten z tyłu nie zachowa szczególnej ostrożności, uderzy mnie w tył.

Jak zatem kierowcy powinni się przygotować do zmian? – Po prostu zwalniajmy przed przejściem dla pieszych – mówi Konrad Romik: – Dajmy sobie szansę na to, żeby interweniować, nawet jeśli druga strona popełnia błąd. Z drugiej strony nie zawężajmy naszego pola widzenia tylko do jezdni, obserwujmy całą drogę, która jest przed nami.

Obserwujmy też z uwagą otoczenie w rejonie przejść dla pieszych. Warto też – jak podkreślają policjanci – po prostu być bardziej empatycznym wobec innych uczestników ruchu drogowego.

Nowelizację prawa o ruchu drogowym prezydent Andrzej Duda podpisał 8 marca. Nowe przepisy będą obowiązywać od 1 czerwca.

MaTo (opr. DySzcz)

Fot. archiwum

Exit mobile version