Trudny wybór ósmoklasistów. Przed nimi decyzja o dalszej drodze kształcenia

pm osmaklas 160620 005 2021 03 01 183106

Około 20 tysięcy ósmoklasistów na Lubelszczyźnie wybiera w tym roku dalszą drogę kształcenia. Z powodu pandemii nie odbędą się zwyczajowe dni otwarte szkół, targi edukacyjne i tym podobne wydarzenia… W jaki sposób ósmoklasiści mogą wybrać swoją szkołę i co proponuje im kuratorium oświaty?

Ósmoklasistom w wyborze szkoły ma pomóc poradnictwo online. Na stronie Kuratorium Oświaty w Lublinie uczniowie mogą znaleźć między innymi informator o szkołach ponadpodstawowych. – Gdy klikniemy w jego baner na stronie głównej, otworzy się specjalna wyszukiwarka – mówi dyrektor wydziału kształcenia zawodowego i ustawicznego Kuratorium Oświaty w Lublinie Elżbieta Denejko: – W tej wyszukiwarce można na przykład wybrać powiat, w którym chcemy, żeby dziecko chodziło do szkoły, typ placówki, gminę, nauczane języki, zawód, profil, rozszerzenia programowe. Wystarczy wybrać nawet tylko jedną z tych zakładek, żeby otworzyły się szkoły, które nas interesują. Jest zakładka „prezentacja szkoły”, otwiera nam się kolejna informacja, już bardziej szczegółowa, o szkole, z opisem tego w jaki sposób w szkole prowadzona jest nauka zawodu, jakie są możliwości zajęć pozalekcyjnych.

Dla uczniów i rodziców został przygotowany poradnik „Wspieram, nie wybieram”. – Zależy nam na tym, żeby te wybory były świadome – mówi konsultant w zakresie doradztwa zawodowego Iwona Lipiec: – Istotną rzeczą są kryteria wyboru poszczególnych typów szkół. Wybór liceum, technikum czy branżowej szkoły pierwszego stopnia będzie zawsze dobrym wyborem dla konkretnego ucznia, jeżeli będzie on kompatybilny z jego zainteresowaniami, predyspozycjami, bądź będzie stanowił ścieżkę do wybranego, wymarzonego zawodu.

– W poradniku zawarliśmy zadania dla uczniów wybierających szkołę ponadpodstawową, które mogą pomóc w świadomym wyborze dalszej ścieżki edukacji – dodaje Lipiec: – Jeżeli uczeń podejmie ten trud, mamy pewność, że te kryteria szkoły będą przez uczniów zauważone i kryterium głównym nie będzie wybór szkoły na zasadzie „idę do tej szkoły, bo mam blisko, bo idzie koleżanka”, tylko będą uwzględniane przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym, kwalifikacje w zawodzie.

Jak doradza Lipiec, jeżeli uczeń jeszcze nie wie, kim chce zostać w przyszłości, powinien wybrać taki profil szkoły i klasy, który da mu jak największe szanse rozwoju. – Jesteśmy świadomi tego, że to poważny wybór dla młodego człowieka – mówi lubelski kurator oświaty Teresa Misiuk: – To jedna z ważniejszych decyzji, która rzutuje na jego dalsze życie, dlatego chcemy wspomóc zarówno uczniów, jak i ich rodziców w tym, by ich wybór był wyborem dobrym przede wszystkim dla nich, ale nie tylko dla nich.

– Jeszcze kilka lat temu większość absolwentów wybierała licea ogólnokształcące, a nie szkolnictwo zawodowe – mówi minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek: – W ubiegłym roku ponad połowa, około 56 procent absolwentów szkół podstawowych wybrało szkolnictwo zawodowe. To jest zmiana trendu w pożądanym kierunku. Dlaczego pożądanym? Wydaje się, że ten wybór wcześniej przez większość liceów ogólnokształcących nie zawsze był trafiony. Ludzie młodzi potrzebują dzisiaj nauki zawodu na wysokim poziomie, ale ten wybór musi być świadomy.

Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych rozpocznie się 17 maja, a egzamin ósmoklasisty odbędzie się pod koniec maja.

Od 17 marca uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych będą zdawali tak zwane próbne egzaminy organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

EwKa (opr. DySzcz)

Fot. archiwum

Exit mobile version