Na zdjęciu: fragment rękopisu Jontla Szpilmana z jego kompozycją do modlitwy „Jiru eineinu” (hebr. „Oczy nasze widziały”), 1893, zbiory Yivo Institute for Jewish Research.
Jontl Szpilman to dziewiętnastowieczny lubelski klezmer, który grał podczas wizyty cesarza Aleksandra II w Warszawie. A kiedy grywał na weselach, to biesiadnicy odkładali sztućce. Opowie o nim Piotr Nazaruk. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” posłuchamy też melodii, którą Szpilman skomponował w 1893 roku. Utwór usłyszymy dzięki współczesnej transkrypcję nut – jej autorem jest Zeke Levine. On też wykonał utwór.
„Dzienniki” Hansa Christiana Andersena w wyborze i tłumaczeniu Bogusławy Sochańskiej ukazały się kilka lat temu (po raz pierwszy w języku polskim). Czy na pewno dobrze znamy pisarza obecnego w naszej kulturze od ponad stu pięćdziesięciu lat? Co wiemy o jego sześciu powieściach, pięciu księgach z opisami licznych podróży, ośmiu tomach wierszy, trzynastu tysiącach listów, emocjach związanych z pierwszą w życiu podróżą koleją parową i tych, które miał, kiedy czytał swoje utwory i na dworach królewskich, i szwaczkom. W „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” wrócę do spotkania z Bogusławą Sochańską w Teatrze Starym.
W Muzeum Narodowym w Lublinie powstała stała ekspozycja poświęconą Grupie Zamek. W 1957 roku utworzyli ją studenci historii sztuki KUL. Dziś zaliczana jest do najważniejszych polskich zjawisk artystycznych drugiej połowy dwudziestego wieku. Jednym z jej współtwórców był Włodzimierz Borowski (1930 – 2008), artysta i teoretyk sztuki. Jak powstało jego słynne „Oko Proroka” (biblioteka.teatrnn.pl), kupione przez Lubelskie Towarzystwo Sztuk Pięknych, przypomnę w programie.
Po 7.00 zaprasza Grażyna Lutosławska.