Jedyna w naszym regionie autostrada A2 coraz bardziej realna. Docelowo cała trasa – jako jedna z 4 głównych dróg Polski – połączy granice zachodnią kraju z granicą unijną na wschodzie Polski.
Dziś (14.04) podpisano umowy na realizację dwóch kolejnych odcinków autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską. Chodzi o zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków od węzła Siedlce-Zachód do Malinowca oraz od węzła Łukowisko do Swór.
Bialscy kierowcy od lat czekają na budowę autostrady A2. – Jazda będzie dużo lepsza. Do Warszawy będzie się jechać 1,5 godziny nie 2,5. To dawno powinno być. Ruch tranzytowy Paryż-Moskwa pójdzie tamtędy autostradą i E30 będzie luźniejsza – wypowiadają się kierowcy.
– Na ten dzień czekaliśmy wszyscy i czekaliśmy bardzo długo – mówi wiceminister infrastruktury Rafał Weber. – Dzisiaj dobiega końca proces przygotowania realizacji autostrady A2. Wchodzimy właśnie w fazę wykonawczą. Podpisanie 2 umów na wykonanie prac projektowych, a później budowlanych dla odcinka autostrady A2 od Warszawy do Białej Podlaskiej staje się faktem – dodaje.
– 19-kilometrowy odcinek autostrady A2 od węzła Siedlce Zachód do Malinowca wybuduje firma Strabag za 700 milionów złotych. 12,5-kilometrowy odcinek od węzła Łukowisko do Swór wybuduje firma Intercolor za 370 milionów złotych – informuje dyrektor warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jarosław Wąsowski. – Będą to dwie jezdnie po dwa pasy w każdą stronę. Co ważne, z rezerwą pod trzeci pas ruchu. To również w ramach tej inwestycji wybudowane zostaną drogi serwisowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, tak żeby ta droga była w pełni bezpieczna dla użytkowników. Również w ramach tej inwestycji powstaną urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt. Na odcinku pierwszym, czyli od węzła Siedlce do miejscowości Malinowiec. Na tym drugim odcinku powstanie obwód utrzymania autostrady. Jeżeli natomiast chodzi o daty, to planujemy, że do końca tego roku wykonawcy złożą wniosek o ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) do wojewodów. Planujemy również, że ten ZRID zostanie wydany w roku 2022, tak aby można było jeszcze w 2022 roku przystąpić do realizacji tej inwestycji – wyjaśnia.
Wiceminister zdrowia Waldemar Kraska podkreślał, że budowa autostrady ma znaczenie dla bezpieczeństwa. – Te nowe inwestycje, które w tej chwili łączą dawne miasto wojewódzkie, czyli Siedlce i Białą Podlaską, są nie tylko ważne dla rozwoju gospodarczego naszego terenu, ale także ze względów bezpieczeństwa. Autostrada jest jednym z bezpieczniejszych miejsc, gdzie kierowcy mogą się przemieszczać, więc także z punktu medycznego uważam, iż te inwestycje są jak najbardziej potrzebne. Cieszy mnie to, że właśnie przez ten rok, kiedy walczymy z epidemią, jesteśmy troszkę uzależnieni od tego koronawirusa, jednak te inwestycje drogowe toczą się w dość normalnym trybie – dopowiada.
– Autostrada A2 będzie w tym Impulsem rozwojowym już po pandemii do tego, żeby nasz region gospodarczo i Polska Wschodnia jak najszybciej wychodziły z tego kryzysu – mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Dariusz Stefaniuk. – Mam nadzieję, że wszystkie inne plany, wszystkie umowy będą wykonane w terminach – dodaje.
63-kilometrowy fragment przyszłej autostrady A2 Siedlce-Biała Podlaska został podzielony na cztery odcinki. Na początku kwietnia podpisano już umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch z nich pomiędzy miejscowością Malinowiec a węzłem Łukowisko oraz Swory-Biała Podlaska. Autostrada A2 z Siedlec do Białej Podlaskiej ma powstać do 2024 roku.
W przypadku kolejnego 32-kilometrowego odcinka autostrady od granicy państwa z Białorusią do Białej Podlaskiej trwają procedury przetargowe z wyborem projektanta.
Autostrada A2 ma mieć ponad 620 kilometrów. Obecnie w eksploatacji jest ponad 480 kilometrów.
MaT / WT
Fot. gddkia.gov.pl