Połączenie komunikacji autobusowej z kolejową, podziemny parking, zielony taras na dachu. Taki będzie Dworzec Metropolitalny, na którego budowę Miasto Lublin otrzymało dziś (23.04) blisko 5 milionów złotych. Decyzję o zwiększeniu dotacji podjął Zarząd Województwa Lubelskiego.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy Dworca Metropolitalnego
– To już drugi aneks dla tej inwestycji. Dworzec Metropolitalny jest ważny i dla Lublina i dla całego regionu – podkreśla marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski: – To inwestycja, która jest inwestycją nie tylko miasta Lublin, ale także województwa lubelskiego, bo pamiętajmy, że w tym miejscu będą zbiegały się wszystkie drogi i wychodziły wszystkie drogi na większość miejscowości województwa lubelskiego. Ogólną kwotę dofinansowania dzisiaj zwiększamy o 5 milionów, będzie ze strony środków unijnych 178 milionów 500 tysięcy złotych.
– To zadanie jest najważniejsze w ramach dużego projektu zintegrowanego transportu miejskiego – mówi prezydent Lublina Krzysztof Żuk: – Te środki dobrze będą służyć obsłudze komunikacyjnej mieszkańców Lublina i regionu. Rzeczywiście będzie to największe centrum komunikacyjne w regionie i ono jest swoimi funkcjami właśnie adresowane do obsługi różnych środków transportu z całego regionu, w tym również miejskiej komunikacji. To zintegrowanie pozwoli na dogodność komunikowania się w sprawach związanych z aktywnością zawodową, dla młodych ludzi będzie to łatwiejszy dostęp do uczelni i szkół, ale też i z punktu widzenia usług publicznych, chociażby kulturalnych, które świadczymy razem z panem marszałkiem i przyciąga to coraz większe zainteresowanie.
– Na ten czas wypełnia to dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych, te koszty kwalifikowane lubelskiego Dworca Metropolitalnego, które można sfinansować pieniędzmi unijnymi to jest 210 milionów złotych, a wiemy, że sam dworzec wraz z przylegającą infrastrukturą będzie kosztował prawie 300 milionów – mówi marszałek Stawiarski: – Dlatego wysiłek finansowy miasta Lublin nie jest tylko 15 procent, to brakujące do kosztów kwalifikowanych, ale także więcej. I to wszystko powoduje, że jesteśmy żywotnie zainteresowani tym, żeby dworzec jak najszybciej powstał, i by Lublin i Lubelszczyzna zyskały takie miejsce, którego się nie powstydzimy.
– Można powiedzieć, że dzisiaj budowa ruszyła pełną parą – podkreśla prezydent Krzysztof Żuk: – Pamiętajmy, że trzeba te wykopy przystosować do dużego parkingu podziemnego na 176 autobusów. Pamiętajmy również, że mamy tam do czynienia z bardzo innowacyjnymi rozwiązaniami jeśli chodzi o ogrzewanie budynku – będzie pompa ciepła, jest fotowoltaika, jest również wykorzystanie wód opadowych w tym zamkniętym obiegu. Inaczej mówiąc, są to rozwiązania ekologiczne, których w innych budynkach tak często nie spotykamy. To jest najważniejsze zadanie tego okresu programowania. Do tego trzeba jeszcze dodać przedłużenie ulicy Stadionowej, którą będziemy realizowali w oddzielnym trybie. Mamy nadzieję, że w tej kadencji zakończymy największe inwestycje, tak bardzo potrzebne do budowania potencjału konkurencyjności regionu i Lublina.
Dworzec powstanie pomiędzy ulicami Młyńską, Gazową i Dworcową w Lublinie. Inwestycja ma być gotowa do lipca przyszłego roku.
LilKa (opr. DySzcz)
Fot. Piotr Michalski