Ponad 2,5 tysiąca złotych straciła 27-latka z Zamościa, która uwierzyła oszustom.
Kobieta dostała wiadomość od znajomej z prośbą o pożyczkę i przekazała jej kod BLIK. Gdy 27-latka sprawdziła później stan swojego konta, zobaczyła, że ktoś wypłacił 2500 złotych. Okazało się też, że jej koleżanka wcale nie prosiła o pieniądze. Wtedy poszkodowana zgłosiła sprawę policji.
– Działający w sieci przestępcy chcąc wyłudzić pieniądze często wykorzystują popularne portale społecznościowe oraz komunikatory – ostrzega rzecznik komendanta wojewódzkiego policji komisarz Andrzej Fijołek. – Przejmują konta na Facebooku, a następnie rozsyłają wiadomości do grupy znajomych, przez Messengera czy Whatsappa, prosząc o pilną pożyczkę. Sposobem na tę pilną pożyczkę jest przesłanie kodu BLIK. Tak została oszukana 27-latka, myślała, że pomaga swojej koleżance. Najlepiej jest zatelefonować lub w innej formie, nie przez komunikator, skontaktować się z naszym znajomym.
Kolejną popularną metodą oszustów internetowych jest „dopłata do przesyłki kurierskiej”. Coraz częściej ofiarami cyberprzestępców są osoby sprzedające przedmioty na portalach internetowych.
Cyberprzestępcy wykorzystują pośpiech, naiwność ale też nieznajomość technologii – zwłaszcza przez starszych użytkowników komputerów. Po zdobyciu danych bankowych kradną oszczędności życia i zaciągają kredyty na nazwisko poszkodowanego.
TSpi/ MaK/ opr. WM
Fot. KMP Zamość