Ofertę firmy SAFEGE wybrano w przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Łukowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 76. Inwestycję zrealizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach rządowego Programu Budowy Stu Obwodnic.
Na razie nie wiadomo, jak dokładnie będzie przebiegać obwodnica. Odpowiedź na to mają dać prace firmy, która wygrała przetarg. – Opracowanie to posłuży między innymi do wstępnego ustalenia wariantów przebiegu trasy z zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji oraz do uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, która zatwierdzi ostateczny przebieg nowej drogi. Trasa powstanie w nowym śladzie, będzie drogą jednojezdniową klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach tej inwestycji powstaną między innymi skrzyżowania z drogami poprzecznymi i dojazdowymi, bezpieczne przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe czy drogi dojazdowe zapewniające dostęp do obwodnicy – mówi rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Minkiewicz.
– Każda obwodnica jest wartością dodaną, jeśli chodzi o funkcjonowanie miasta – podkreśla burmistrz Łukowa, Piotr Płudowski. – Liczymy na to, że ta obwodnica zostanie zaprojektowana i wybudowana w nowym śladzie. Mamy też nadzieję, że będzie ona przebiegała w tym miejscu, w którym zostało to już zaprojektowane, w przypadku dokumentów planistycznych, takich jak studium uwarunkowań oraz plan zagospodarowania przestrzennego.
Na budowę obwodnicy mieszkańcy czekają od lat. – Myślę, że każda obwodnica, która powoduje, że ruch w mieście, a zwłaszcza w jego centrum, się zmniejsza, jest jak najbardziej dobra. Wszelkiego rodzaju działania, które wyprowadzają transport ze środka miasta jest słuszny – uważa jedna z mieszkanek Łukowa.
– Bardzo dużo TIR-ów przejeżdża przez miasto, tworzą się korki, więc czasem ciężko jest szybko dotrzeć do celu, jeżdżąc przez miasto. Obwodnica wyeliminuje ten problem – dodaje kolejna mieszkanka.
– Budowa obwodnicy Łukowa ma duże znaczenie dla firm transportowych, bo Łuków jest bardzo dużym ośrodkiem transportowym – zauważa Jarosław Jakoniuk, właściciel firmy transportowej, której ciężarówki przejeżdżają między innymi przez Łuków. – To pozwoli ominąć miasto. Wiadomo, że kierowca ma ograniczony czas pracy – w ciągu doby może być za kierownicą 9 godzin. A czasami traci godzinę na sam przejazd przez miasto. Obwodnica ma duże znaczenie dla wykorzystania czasu pracy. Będą mogły z tego korzystać zarówno lokalne firmy, jak też te, które jadą tam tranzytem.
– Jeżeli zostałby zrealizowany cel, który mamy w dokumentach planistycznych, większość przebiegu obwodnicy byłaby na terenie naszego miasta – zaznacza Piotr Płudowski. – Włączenie obwodnicy do drogi numer 63 w kierunku do Siedlec byłoby już na terenie gminy Łuków. W dużym uproszczeniu będzie to taki półpierścień okalający miasto od strony zachodniej. Ta droga łączyłaby drogę numer 63 z drogą krajową numer 76.
Wykonanie dokumentacji projektowej będzie kosztować ponad 2 miliony 600 tysięcy złotych.
Obwodnica Łukowa ma liczyć 12 km. Koszt jej budowy wyniesie ok. 225 milionów złotych.
Pieniądze będą pochodziły ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Budowa planowana jest w latach 2026-2028.
MaT/WM
Fot. gddkia.gov.pl