W Centrum Spotkania Kultur w Lublinie wręczono nagrody „Złota Kieszeń”. Uroczystość odbyła się podczas piątego Finału Festiwalu Kostiumów i Scenografii „Scena w Budowie”.
Nagrodę „Złota Kieszeń” za najlepszą scenografię do spektaklu „Capri – wyspa uciekinierów” otrzymał Krystian Lupa z Teatru Powszechnego w Warszawie. Wyróżnienie jury przyznało „za niezwykle sugestywne połączenie formy wizualnej z filozoficznym przesłaniem spektaklu”.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Widowisko plenerowe „Fire Party”
Reżyser nie mógł osobiście wziąć udziału w gali. W przesłanym nagraniu, laureat wspominał, że gdy był jeszcze studentem, jego spektakl, także w Lublinie został nagrodzony za scenografię przez Józefa Szajnę. – Byłem wtedy w trudnym dla mnie momencie, bo akurat zostałem wyrzucony ze szkoły filmowej i zadawałem sobie pytanie: czy to jest dla mnie droga? – mówi Krystian Lupa. – Być może ta nagroda była jednym z powodów, że pomyślałem poważnie o teatrze. W tej chwili też jest trudny moment, też właściwie nie wiemy, czy teatr jeszcze istnieje – mówił Krystian Lupa.
ZOBACZ ZDJĘCIA: V Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” – Gala Finałowa
Z kolei nagroda „Złota Kieszeń” za najlepszy kostium została przyznana Andrzejowi Witkowskiemu za kostiumy do spektaklu „Woyzeck” w reżyserii Piotra Cieplaka z Teatru Narodowego w Warszawie. Jury swój wybór uzasadniło zróżnicowanym potraktowaniem formy kostiumu i umiejętnym połączeniem pomysłowości z umiarem i prostotą.
– Ten festiwal jest od lat czymś, co się scenografii należy – stwierdził Andrzej Witkowski. – Czasami w recenzjach z nazwiska piszą o scenografii tylko, gdy była fatalna. A jak była dobra, to zasługa nie wiadomo kogo. Myślę, że ten festiwal jest po to, żeby zwrócić uwagę, że są tacy ludzie, którzy się scenografią zajmują.
Nagrody są uwieńczeniem prezentowanych w Centrum Spotkania Kultur spektakli z najciekawszymi zjawiskami polskiej scenografii. W 2021 roku, podobnie jak w 2020, jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej – Grand Prix.
Nagrody „Złota Kieszeń” ufundowane zostały przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Swoją nazwą nawiązują do architektury przestrzeni teatralnej – kieszeni scenicznej – a także do elementu ubioru. Zaprojektowany z pozłacanej stali swoją formą nawiązuje jednocześnie do „spinacza” – symbolu CSK.
Uroczysta Gala została poprzedzona wernisażem wystawy „Kasandra”, prezentującej wybrane prace studentów uczelni artystycznych z całej Polski.
Imprezę zakończyło widowisko plenerowe „Fire Party” na placu Teatralnym o godzinie 20.30.
ZAlew / opr. ToMa
Fot. Krzysztof Radzki