Najpierw relacje, potem nauka – jak będzie wyglądał powrót do szkoły?

teacher 3765909 1920 2021 05 12 180419

Szkoły przygotowują się na powrót uczniów z klas IV-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Na razie zajęcie będą prowadzone hybrydowo. Jak będzie to wyglądać w praktyce?

– Jeżeli chodzi o to wracanie, to myślę, że powinniśmy od następnego roku, bo niektórzy nauczyciele po prostu narzucą nam sprawdziany – mówi Michał chodzący do IV klasy.

– Ten powrót będzie się odbywał stopniowo, czyli dyrektor szkoły musi tak zorganizować kształcenie, aby na terenie szkoły przebywało nie więcej niż 50 procent uczniów spośród wszystkich z danej szkoły. Wynika z tego, że pozostała część będzie miała w tym czasie prowadzoną naukę zdalną – tłumaczy Jolanta Misiak z Kuratorium Oświaty w Lublinie. – Szkoły są przygotowane do powrotu uczniów. Żaden z dyrektorów nie zgłaszał informacji, że są jakieś problemy. W tym momencie, z taką organizacją kształcenia ten powrót do szkół będzie się odbywał na tej zasadzie zachowania też takich zasad, aby najpierw spróbować odbudować właściwe relacje pomiędzy uczniami i pomiędzy nauczycielami i uczniami – dodaje.

– Te lekcje na pewno będą przebiegały w inny sposób niż dotychczas – informuje Violetta Chmielewska, dyrektor Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Białej Podlaskiej. – Na pierwszy dzień chcemy, żeby było obowiązkowo w każdej klasie spotkanie z wychowawcą na samym początku. Mamy psychologa, pedagoga w szkole i jak dotąd oni cały czas pracują również stacjonarnie, bo nie można w trudniejszych przypadkach realizować tej pomocy w sposób zdalny. Pomagają zarówno dzieciom, jak i rodzicom. Nie ukrywam, z badań, które tak wstępnie przeprowadzaliśmy, uczniowie w dużej części nie chcą tego powrotu. Boją się tego powrotu, więc lęk głównie jest właśnie przed tą weryfikacją wiedzy. Oni jednak mają świadomość tego, że to było inne nauczanie niż w szkole i bardzo się tego boją, że będzie może taka weryfikacja tej wiedzy. Nic takiego nie będzie, bo wszystko to, co zostało zrealizowane w sposób zdalny, będzie brane pod uwagę. Będziemy starali się teraz skupić na relacjach, na ich poprawie między dziećmi i młodzieżą – wyjaśnia.

– Wydaje mi się, że ten rok szkolny powinien się skończyć normalnie, bo to hybrydowe nauczanie to też jest takie, ze dwa dni w szkole, dwa w domu. Takie to wszystko w rozbiciu. Zaraz są wakacje i uważam, że jakby od nowego roku dzieci by wróciły to akurat – wypowiada się babcia.

– Bardzo się cieszę, że dzieci wracają do nauki stacjonarnej. Żadne nauczanie online nie zastąpi kontaktu bezpośredniego z nauczycielem – twierdzi mama 14-letniej Oli, uczennicy VII klasy szkoły podstawowej. – To samo tyczy się również relacji, jakie są między uczniami w szkole/ Dlatego cieszę się, że dzieci będą mogły się ze sobą komunikować tradycyjnie, a nie przez grupę na Messengerze albo przez SMS-y – dodaje.

– To, co możemy zrobić, żeby dzieci lepiej zaadaptowały się w szkole po powrocie, to oczywiście właściwie to, co zawsze. Rozmówić wcześniej to, czego się boją – radzi psycholog Anetta Mąka. – Wiadomo, że część dzieci miało lepsze oceny na nauczaniu zdalnym. Było łatwiej, dzieciaki pisały grupowo sprawdziany, część rodziców też się w to angażowała, w różny sposób pomagała. W wielu rodzicach być może jest lęk, że te oceny teraz będą gorsze. Tutaj jest rolą rodzice pokazanie dziecku, że nie ocena jest najważniejsza, żebyśmy odeszli od kultu tych czerwonych pasków, tylko po prostu sama wiedza. Jeżeli chodzi o te relacje towarzyskie, dzieciaki siedziały rok w domu, część z nich bardzo obawia się powrotu. Mówmy im o tym, że inne dzieci czują to samo, że to będzie trudne, tylko jeżeli w ogóle okaże się trudne, tylko na samym początku – dopowiada.

– Organizacyjnie, harmonogram już został przygotowany tego powrotu z zajęć w systemie hybrydowym – informuje Violetta Chmielewska. – Każda klasa będzie uczyła się w jednej sali, w tym samym pomieszczeniu będą się odbywały wszystkie zajęcia, które w danym dniu są zaplanowane. To jest chyba to najważniejsze. W częściach wspólnych będziemy starali się, aby uczniowie byli w maseczkach, natomiast w sali nie. Sale będąca dezynfekowane. Oczywiście wszystkie te względy, wietrzenie, zachowania odległości, odstępu w częściach wspólnych, ale liczę na to, że pogoda będzie nas wspierać w tym zakresie. Mamy bardzo dużo terenu wokół szkoły i każdą wolną chwilę, przerwę uczniowie będą spędzać po prostu na dworze – dodaje.

Do szkół uczniowie klas VI-VIII i szkół ponadpodstawowych powrócą 17 maja. Od tego dnia przez dwa tygodnie będzie prowadzona nauka hybrydowa. Od 31 maja wszystkie zajęcia będą prowadzone stacjonarnie.

MaT / opr. WT

Fot. pixabay.com

Exit mobile version