NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. To etap reformy nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej

teleporada1 2021 05 25 205642

– Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to pierwszy etap reformy nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej – wskazał we wtorek minister zdrowia Adam Niedzielski.

Narodowy Fundusz Zdrowia utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, na którą można dzwonić poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK 800 137 200, pacjenci otrzymają poradę medyczną, a w razie potrzeby również e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, jej personel zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), kontakt ze swoim lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00, od poniedziałku do piątku), a a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Pod wspólnym numerem dla całej Polski dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze. W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Jeśli uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje go do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski – platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Porady – jak podał NFZ – udzielane są w kilku językach m.in. angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Z platformy mogą taż korzystać osoby niesłyszące.

– Oddajemy do Państwa dyspozycji Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, która poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych pozwoli uzyskać poradę medyczną. W razie potrzeby można uzyskać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. To I etap reformy nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej – napisał we wtorek na Twitterze minister Niedzielski.

RL / PAP / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

 

Exit mobile version