Od 4 maja pracę w ramach Narodowego Spisu Powszechnego rozpoczynają rachmistrzowie telefoniczni – poinformował we wtorek Główny Urząd Statystyczny. Jest to opcja dla osób, które nie potrafią lub nie chcą spisać się przez internet. Na razie rachmistrzowie będą pracować tylko telefonicznie. Dlatego też jeśli ktoś przychodzi do nas i podaje się za pracownika Narodowego Spisu Powszechnego – jest najpewniej oszustem i należy to zgłosić na policję.
Ze względu pandemię koronawirusa rachmistrzowie nie będą realizować wywiadów bezpośrednich, czyli odwiedzać respondentów w domach aż do odwołania. – Osoby, które pukają do drzwi i podają się za rachmistrzów mogą być oszustami. Prosimy zgłaszać takie przypadki na policję – przestrzega GUS.
Dane rachmistrza można sprawdzić samemu. Każdy z nich ma nadany oficjalny identyfikator wydany przez Wojewódzkie Biuro Spisowe zawierający imię i nazwisko, numer, godło, informację o przetwarzaniu danych osobowych. – Tożsamość rachmistrza można sprawdzić na infolinii spisowej pod numerem 22 279 99 99 i również poprzez aplikację dostępną na stronie rachmistrz.stat.gov.pl – przypomina GUS.
Jeśli ktoś spisał się już przez Internet, nikt nie będzie dzwonić w tej sprawie. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do wiarygodności i rzetelności rachmistrza spisowego taki incydent trzeba zgłaszać na infolinię spisową lub do właściwego Biura Spisowego w swoim miejscu zamieszkania.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 rozpoczął się 1 kwietnia 2021 r. Spis odbywa się raz na 10 lat i dotyczy każdej osoby mieszkającej stale, bądź czasowo, na terenie Polski. Jest obowiązkowy. Potrwa do końca września.
Jak wyjaśnia GUS, spisowi podlegają „osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach niebędących mieszkaniami na terenie Polski oraz osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania”. Podlegają mu także „mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia niebędące mieszkaniami”.
Spis jest realizowany następującymi metodami: obowiązkowo, czyli właśnie metodą samospisu internetowego (CAWI) oraz uzupełniająco metodą wywiadu telefonicznego (CATI) oraz metodą wywiadu bezpośredniego (CAPI).
Zakres informacji zbieranych w spisie to m.in. charakterystyka demograficzna, aktywność ekonomiczna, poziom wykształcenia, migracje, charakterystyka etniczno-kulturowa czy zasoby mieszkaniowe. W formularzu spisowym nie ma pytań dotyczących zarobków, dochodów czy stanu majątkowego. Dokładna lista pytań dostępna jest w dedykowanej zakładce na stronie spis.gov.pl.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. pixabay.com