Będzie nowa linia przez Zamość i Tomaszów Lubelski do Bełżca. Tomaszów Lubelski i Bełżec zostaną włączone do sieci kolejowej, a Zamość i Krasnystaw do sieci połączeń dalekobieżnych. Pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/h.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy kluczowego fragmentu tzw. szprychy nr 5 na wschodzie Polski. Wygrała oferta firmy Egis, a koszt prac przygotowawczych wyniesie 19,5 miliona złotych.
Budowa linii umożliwi szybkie połączenia południowej części Lubelszczyzny z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym. Powstanie ok. 90 km nowych torów na odcinkach linii kolejowych: nr 54 Trawniki – Krasnystaw i 56 Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec. W rejonie Zamościa część przebiegów zakłada przejście pod miastem tunelem.
Budowa tzw. szprychy nr 5 zapewni skrócenie przejazdu do Warszawy: z Krasnegostawu do 2 godz., z Zamościa do 2 godz. 15 min (obecnie ta trasa zajmuje koleją ponad 5 godz.), a z Tomaszowa Lubelskiego w 2 godz. 30 min. Trasę z Zamościa do Lublina będzie można pokonać w 50 minut.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane – na odcinku między Trawnikami i Zamościem – rozpoczną się w 2023 r., odcinka do Bełżca w 2029 r.
EwKa/ opr. DySzcz
Fot. pixabay.com