– Via Carpatia to jedna droga, ale tysiące nowych możliwości – powiedział na budowie odcinka S19 Lublin-Niedrzwica premier Mateusz Morawiecki.
700-kilometrowa Via Carpatia będzie przebiegała przez pięć województw – podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
Ta droga, jak podkreślał premier Morawiecki, ma prowadzić do dziesiątek tysięcy nowych polskich firm, dzięki czemu powstaną nowe miejsca pracy. – Dla kogoś może to być tylko 42-kilometrowy odcinek trasy z Lublina do Kraśnika, ale to jest życiodajna droga, która nie tylko sprawi, że będziemy mogli podziwiać piękno tego terenu, ale także tworzyć nowe miejsca pracy tu, na Lubelszczyźnie.
– Od takich dróg zaczyna się przyciąganie nowych inwestycji – mówił Mateusz Morawiecki. Jak wskazał, setki nowych inwestycji wokół tej drogi oznacza, że w okolicy będzie można znaleźć nie tylko miejsce do życia, ale i nowe, wysokopłatne miejsca pracy. – To jest nasz model rozwoju gospodarczego, na który zdecydowanie stawiamy – powiedział Morawiecki.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Premier Mateusz Morawiecki na budowie S19
Premier dodał, że droga na osi północ-południe, wraz z drogami gminnymi, powiatowymi i krajowymi, tworzą razem logiczną infrastrukturę, dzięki której Polska jest jednym z krajów, które najsprawniej pozyskują inwestycje typu greenfield.
CZYTAJ: Pierwsza w Unii Europejskiej. Lubelską kopalnię bursztynu odwiedził premier [ZDJĘCIA]
– Jesteśmy na ostatniej prostej, nie tylko Via Carpatii, ale także innych dróg – poinformował w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wizytując razem z premierem Mateuszem Morawieckim budowę drogi S19. – Obecnie w Polsce realizowanych jest 112 inwestycji na sieci dróg krajowych o łącznej długości przekraczającej 1 tys. 400 km. Tyle się dzieje na polskich budowach dróg krajowych A do końca 2030 roku pragniemy zrealizować pełną sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce.
Zwrócił także uwagę, że samorządy gmin realizują inwestycje na ponad 2,4 tys. zadaniach drogowych dzięki rządowemu funduszowi wspierającemu rozwój i przebudowę dróg lokalnych.
CZYTAJ: Dziesiątki miliardów złotych na samorządowe inwestycje. Rusza nowy program
W Lubelskiem Via Carpatia liczyć będzie w sumie ok. 200 km. Prace budowlane są prowadzone obecnie na sześciu odcinkach S19 w południowej części województwa: od Lublina do granicy z województwem podkarpackim . W sumie powstaje tu ok. 75 km nowej drogi.
Kierowcy mogą już korzystać – na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu z ograniczeniami prędkości – z 8-kilometrowego odcinka S19 między węzłami Janów Lubelski Południe a Lasy Janowskie. Jak informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace mają tutaj trwać do końca 2021 roku.
Bardzo zaawansowane są prace na obwodnicy Janowa Lubelskiego (ok. 7 km), które to miasto jest tzw. „wąskim gardłem” na trasie z Lublina do Rzeszowa. Trasa ma być niebawem oddana do użytku.
Na przełomie III i IV kwartału 2021 roku mają się zakończyć prace na 12-kilometrowym odcinku S19 między Lublinem a Niedrzwicą Dużą. W IV kwartale 2021 roku ma być już gotowa 10-kilometrowa obwodnica Kraśnika w ciągu S19. Natomiast zakończenie prac na 20-kilometrowym odcinku między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem jest planowane w II kwartale 2022 roku.
W lutym 2021 roku została podpisana umowa dotycząca zaprojektowania i budowy ok. 24 km trasy S19 na odcinku Lublin-Lubartów. To najbardziej obciążony fragment drogi nr 19 w Lubelskiem. Dziennie przejeżdża tędy 25-30 tys. pojazdów, a w miejscowości Niemce niemal codziennie z tego powodu tworzą się zatory.
Kolejne sześć odcinków S19 w północnej części woj. lubelskiego (od węzła Lubartów Północ do granicy woj. mazowieckiego) o łącznej długości ok. 82 km znajdują się na etapie prac projektowych. Obecnie trwa opracowywanie koncepcji programowych nowej trasy. GDDKiA zapowiada, że przetargi na wyłonienie wykonawców tych fragmentów S19 planuje ogłosić w 2021 roku. W przypadku obwodnic Kocka i Międzyrzeca Podlaskiego, które już funkcjonują jako S19, planowane jest także dobudowanie drugiej jezdni.
Via Carpatia w Polsce będzie miała ponad 700 km długości i przebiegnie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Jej częścią, oprócz S19, będzie również m.in. S61. Trasa ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Szlak ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
ElKa / PAP / opr. ToMa
Fot. Iwona Burdzanowska