„To inwestycja, na którą mieszkańcy czekali wiele lat”. Podpisano umowę ws. budowy obwodnicy Chełma

chelm 140621 040 2021 06 14 133129 2021 06 14 174232

W niewielkiej miejscowości Janów pod Chełmem podpisano dziś (14.06) bardzo ważną umowę – rozpoczęcie projektowania, a później budowy 13-kilometrowej obwodnicy Chełma, która będzie fragmentem drogi ekspresowej S12.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Konferencja prasowa dotycząca podpisania umowy na realizację obwodnicy Chełma

– Obwodnica Chełma to kolejna trasa, która tworzy sieć dróg potrzebnych regionowi – mówił podczas podpisania umowy wicepremier Jacek Sasin. – Ten 13-kilometrowy odcinek obwodnicy Chełma stanie się faktem. Będzie mógł być używany przez kierowców i będzie przede wszystkim ułatwiał życie mieszkańcom Chełma i okolicznych miejscowości, odciążając drogę, obok której stoimy, od tak intensywnego ruchu jak dzisiaj. Lubelszczyzna to pod względem budowy dróg jeden wielki plac budowy, żeby wspomnieć tylko tak strategiczne inwestycje, jak Via Carpatia. Ta droga S12, która szczególnie nas dzisiaj interesuje, to droga niezwykle ważna dla Chełma i Chełmszczyzny.

– Droga omijająca Chełm rozwiąże problem tranzytu ciężarówek przez miasto – zaznaczyła europosłanka Beata Mazurek. – Jest to wielka rzecz dla nas, mieszkańców, ale też dla osób jadących do Dorohuska, do granicy naszego państwa. Ta obwodnica zapewni komfortowy przejazd do granicy w Dorohusku – granicy, która jest kluczowa, jeśli chodzi o wymianę towarów między Unią Europejską a Ukrainą, bowiem 50 procent tych towarów jest przewożonych tą drogą. 

Z obwodnicy cieszą się nie tylko mieszkańcy Chełma. Trasa ekspresowa poprawi bezpieczeństwo w wielu miejscowościach wzdłuż obecnej krajowej 12-stki.

– Hałas jest duży i jest również niebezpiecznie. Bezpieczeństwo przede wszystkim – mówi jedna z mieszkanek regionu. 

– Jest dużo wypadków, ciężko nawet przejść – przyznaje kolejna mieszkanka. 

– Od Stołpia w stronę Lublina zdarzają się wypadki. Jest bardzo dużo TIR-ów, jeżdżą cały czas – dodaje inna mieszkanka.

– To inwestycja, na którą mieszkańcy czekali wiele lat – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Zwiększyliśmy limit finansowy, dzięki któremu realizowana jest między innymi ta inwestycja. Między innymi, bo przecież wiele jest już w przygotowaniu i w planie. Ten fundusz został powiększony o wiele miliardów. Do tej pory wykluczone komunikacyjnie regiony, jak Lubelszczyzna, Podkarpacie czy Podlasie, będą zdobywać nowe możliwości komunikacyjne.

– Podpisana dziś umowa oznacza, że wykonawca rozpoczyna prace projektowe – wyjaśnia Waldemar Wójcik z zarządu firmy Strabag. – Faza projektowa to 10 miesięcy do momentu złożenia wniosku ZRID. Później uzyskanie ZRID-u to około 6 miesięcy. W tym czasie wykonujemy projekt wykonawczy i składamy wszystkie niezbędne dokumenty do budowy, czyli dokumenty, które opisują naszą technologię i materiały. Sądzę, że po 16 miesiącach przystąpimy do realizacji. Oczywiście na początku są to prace przygotowawcze, czyli uporządkowanie placu budowy, wycinki, rozbiórki, usunięcie kolizji oraz roboty ziemne i mostowe. To wszystko się rozpocznie mniej więcej po 16 miesiącach. 

Jaki przebieg będzie miała obwodnica, wyjaśnia dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Mirosław Czech. – Na obwodnicę Chełma będziemy w tej chwili wjeżdżali na węźle Zachód, tj. na wysokości Janowa. Przyjedziemy do drogi 812 w okolicy Horodyszcza, tam będzie drugi węzeł drogowy. Następnie dojedziemy do drogi powiatowej biegnącej z Chełma do Rudej-Huty, w pobliżu miejscowości Okszów stanie następny węzeł. To już będzie węzeł po terenie, będzie droga ekspresowa, natomiast wszystkie drogi dojazdowe i skrzyżowanie będą górą. Później dojedziemy do ostatniego węzła w Antoninie. To jest koniec naszej obwodnicy. Przy drodze krajowej 12. W niedalekiej przyszłości (bo w przyszłym roku ogłaszamy przetarg na budowę drogi ekspresowej) będzie tam połączenie z drogą ekspresową S12

Budowa samej tylko obwodnicy Chełma będzie kosztowała prawie 442 mln zł.

Podpisana dzisiaj umowa jest już dwudziestą trzecią w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszły w Polsce 23 zadania o łącznej długości blisko 280 km i wartości prawie 8 mld złotych.

TSpi / opr. WM

Fot. Piotr Michalski

 

Exit mobile version