Pilotażowe zajęcia ruchowe w ramach programu „Aktywny powrót do szkoły po pandemii” odbyły się na bialskiej Akademii Wychowania Fizycznego. To projekt Ministerstwa Edukacji i Nauki, do którego włączyły się uczelnie Akademii Wychowania Fizycznego w kraju.
Ma on na celu pomóc uczniom wrócić do sprawności fizycznej po zdalnym nauczaniu. Program zakłada szkolenia nauczycieli przez pracowników AWF, a następnie wykorzystanie nabytych umiejętności podczas prowadzonych przez nich zajęć.
Jak wyglądały pilotażowe zajęcia prowadzone przez nauczyciela wychowania fizycznego w szkole podstawowej numer 9 w Białej Podlaskiej? – W tok lekcji wplatamy bardzo dużo ćwiczeń, które mają przeciwdziałać hipokinezji, czyli bezruchowi, który dzieci posiadły podczas zdalnego nauczania. Bardzo dużo tych dzieci prawie w ogóle się nie ruszało, mimo tego, że prowadziliśmy lekcje zdalnie – odpowiada Daniel Dorosz, nauczyciel wychowania fizycznego. – Dlatego też, aby zachęcić dzieci do wychowania fizycznego, chcemy kłaść nacisk na to, żeby bawiły się na lekcjach. Zależy nam na tym, żeby dzieci wychodziły z izolacji, do której się też przyzwyczaiły: izolacji od klasy i szkoły. Ta lekcja to przede wszystkim wplatanie elementów ruchu, aby dzieci się ruszały, ale żeby też nie myślały, że robimy to na siłę. Zależy nam na formie zabawowej, formie, dzięki której one bardziej ze sobą współpracują. U mnie na lekcji wprowadzam elementy lekkiej atletyki, które mają przeciwdziałać hipokinezji. To ćwiczenia, podczas których tętno będzie skakało dzieciom do góry. Bardzo dużą grupę ćwiczeń przygotowałem z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
– Bardzo mi się podobają te zajęcia, bo jest dużo zabawy. Dobrze się bawię, bo wtedy mamy dużo ruchu. Pan pilnuje, żebyśmy sobie niczego nie zrobili. Bardzo fajne – wypowiada się Faustyna.
Pilotażowe zajęcia przeprowadzili nauczyciele przeszkoleni przez pracowników bialskiej AWF. Jak wyglądają szkolenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz Wychowania Fizycznego, mówi prorektor do spraw filii AWF w Białej Podlaskiej, profesor Jerzy Sadowski: – Na tych szkoleniach nauczyciele zyskują najbardziej aktualną wiedzę, która wynika z obserwacji skutków pocovidowych, prowadzonych na całym społeczeństwie. W związku z tym mówimy o hipokinezji, izolacji społecznej, o pogorszeniu kondycji. Nauczyciele dostają aktualną wiedzę, jak sobie radzić z uczniami wycofanymi i niesprawnymi, jak pobudzić ich do zajęć. Zaadresowane to jest oczywiście również do szerokiego odbioru przez nauczycieli. Mam tu na uwadze, że korzystają z tej wiedzy również w ramach lekcji wychowania fizycznego, ponieważ jest ona wykorzystywana zarówno podczas lekcji wychowania fizycznego, jak i podczas zajęć pozalekcyjnych.
– Nauczyciele, którzy przejdą szkolenia, będą mogli aplikować o utworzenie w szkołach sportklubów, w ramach których odbywać się będą zajęcia pozalekcyjne – mówi minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. – Sportkluby mają służyć przede wszystkim temu, żeby profesjonalnie podejść do takich ćwiczeń, które wzmocnią kondycję fizyczną po pandemii koronawirusa. Na tym nam najbardziej zależy, dlatego upowszechnienie tych sportklubów we wszystkich szkołach jest niezwykle ważne. One są bezpłatne dla uczniów. Naturalnie, płacimy nauczycielom WF-u za pracę, którą ramach tych sportklubów będą wykonywać. Już zaczynamy zapisy na tworzenie tych sportklubów, bo chcemy, żeby już w sierpniu, czyli w wakacje ruszały – dodaje.
– Aktualnie uczę w klasie drugiej. Prowadzę zajęcia w ramach projektu „Aktywny powrót do szkoły” – wypowiada się Magdalena Sadowa, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. – Dzisiaj skupiamy się na zajęciach związanych ze zwierzętami. Dzieci naśladują ruchy zwierząt, odgłosy. Przy tym mają dobrze się bawić, współpracować ze sobą. Zajęcia mają na celu również integrację i poprawę relacji po takiej długiej nieobecności w szkole, kiedy dzieci większość czasu spędzały w domach przed komputerem. Teraz chcemy je zaktywizować – dopowiada.
Na realizację programu przeznaczono 42 miliony złotych. Kwota ta w zależności od zainteresowania może być zwiększona.
Na szkolenia prowadzone przez Akademie Wychowania Fizycznego zapisało się 40 tysięcy nauczycieli.
MaT / opr. WT
Fot. nadesłane