„Powroty. Anna Kamieńska 1920-1986″ – wystawę pod tym tytułem można oglądać w Muzeum Józefa Czechowicza w Lublinie. Jej kuratorka, dr Anna Marcińczak przypomina o twórczości poetki, pisarki i tłumaczki. „Ekspozycja pozwala prześledzić drogę artystyczną autorki „Notatnika”. Zawarto na niej wszystkie etapy rozwoju osobowości pisarskiej Anny Kamieńskiej. Najwięcej miejsca poświęcono twórczości poetyckiej, zwracając uwagę na przemiany jakie na przestrzeni lat zachodziły w jej poezji, a także na szczególny wymiar głosu poetyckiego, który wyraźnie naznaczało osobiste doświadczenie. Jest to zgodne z poglądami autorki, która wielokrotnie podkreślała swoją opinię o wartości osobistego przeżycia jako źródła wszelkiej poezji”. Kuratorka ekspozycji zaprasza także do przestrzeni zaaranżowanej na wzór domowego gabinetu, pokazuje fragment kolekcji świątków, zwraca uwagę na liczne suszone rośliny i tytuły książek ważnych dla Kamieńskiej. Jest też na wystawie stół, przy którym Anna Kamieńska spędziła lubelskie dzieciństwo. Towarzyszył jej przez całe niemal życie. Pisała o nim i ustawiała go w nowych mieszkaniach. Nie tylko o tym dr Anna Marcińczak opowie w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej”. Wystawę można oglądać do 30 września 2021 roku w Muzeum Józefa Czechowicza w Lublinie.
Piotr Duda opowie opowie w „Nie tylko rozrywkowej niedzieli radiowej” o Festiwalu Stolica Języka Polskiego, który od 1 do 7 sierpnia odbywać się będzie w Szczebrzeszynie.
W cyklu „Alfabet lubelski” przypomnimy odcinek, którego bohaterką jest Maria Bechczyc-Rudnicka (1888-1982). Przyszła na świat w Warszawie jako córka rosyjskiego urzędnika, zamożnego szlachcica Piotra Mataftina i Heleny z Raszpilów. W młodości była uczennicą Instytutu Szlachetnie Urodzonych Panien w Petersburgu, później wstąpiła na tamtejszy Wydział Humanistyczny Wyższych Kursów Żeńskich. Interesowała się wówczas historią (przede wszystkim dziejami rewolucji francuskiej), dużo podróżowała po całej Europie. W trakcie jednej z takich podróży poznała swojego pierwszego męża – Antoniego Bechczyc-Rudnickiego. Po rewolucji bolszewickiej 1917 roku, w wyniku której straciła rodzinny majątek, przeniosła się wraz z mężem do Polski. O tym, jak trafiła do Lublina, jaką rolę odegrała nie tylko w dziejach lubelskiego teatru, opowie Jarosław Cymerman.
Razem z Elżbietą Cwaliną przyjrzymy się rzeczom, które najpierw są, później znaczą, a jeszcze później trzeba podjąć decyzję, co z nimi zrobić.
A w radiowym słuchowisku „Bazarek” powrócimy do odcinka 165, w którym Wiesława mówi jak stać, żeby powiedzieć, bo właśnie zrobiła kurs mowy ciała.
Na zdjęciu kartki z maszynopisu „Notatnika” Anny Kamieńskiej. Z wystawy „Powroty. Anna Kamieńska 1920-1986” czynnej w Muzeum Czechowicza/fot. G. Lutosławska