Trzy nowe parkingi na prawie 400 samochodów powstaną przy Grupie Azoty Puławy. To odpowiedź na problemy kierowców, które zgłaszali od wielu lat.
– Poprawiamy zakładową infrastrukturę, a to przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa pracowników – mówi wiceprezes Grupy Azoty Puławy, Jacek Janiszek. – Samochodów przybywa wraz z rosnącą firmą, z nowymi instalacjami. Itak po znakomitej współpracy z Urzędem Wojewódzkim, z panem wojewodą Lechem Sprawką udało się wreszcie po latach uporządkować kwestie własnościowe terenu przy bramie nr 3. Będzie budowany tam parking na 170 miejsc, które będą przeznaczone wyłącznie dla naszych pracowników. Zostanie także poprawiona infrastruktura związana z bezpieczeństwem pracowników, którzy przyjeżdżają komunikacją miejską – informuje.
– Ilekroć tu byłem, za każdym razem miałem problem, żeby znaleźć miejsce do parkowania na oficjalnym parkingu i wielki dylemat, czy mogę sobie stanąć wzdłuż drogi przy lesie, na poboczu. Zawsze były wątpliwości i dodatkowe stracone minuty na poszukiwanie miejsca. 400 miejsc oczywiście się przyda, tym bardziej że zakład się rozwija i są planowane nowe inwestycje, a to jest związane z przyjazdami pracowników i koniecznością parkowania aut – tłumaczy jeden z pracowników.
– Kolejny parking będziemy budowali pomiędzy pomnikiem Bohaterów Września a Krzyżem Solidarności. Będzie tu 80 miejsc – twierdzi Jacek Janiszek. – Trzeci z parkingów wybudujemy przy bramie nr 2 i budynku B8. To będzie 140 miejsc. Parkingi przy bramie nr 3 i przy budynku B8 będą dodatkowo wyposażone w stację ładowania pojazdów elektrycznych – informuje.
– Na razie przy dwóch nowych parkingach, a docelowo na wszystkich mają pojawić się systemy do ładowania pojazdów elektrycznych – dodaje główny specjalista ds. zarządzania infrastrukturą w Grupie Azoty Puławy, Sławomir Kamiński. – Innowacyjność staje się oczywistością w naszych czasach, niezależnie, czy ktoś to akceptuje, czy nie. Chcemy, by nasze ładowarki były rzeczywiście szybkie, żeby samochód można było naładować nie przez kilka godzin, a raczej przez kilkanaście lub kilkadziesiąt minut. Mamy też nadzieję pozyskania na to środków zewnętrznych. Chcielibyśmy, żeby te ładowarki służyły nie tylko pracownikom Grupy Azoty, ale wszystkim. Nasz najdalej idący pomysł to, żeby były one na wszystkich 3 parkingach i były ogólnodostępne – twierdzi.
– Bardzo mnie cieszy, że taki partner biznesowy, jakim jest Grupa Azoty Puławy, podjął się jako pierwszy w naszym regionie takiego wyzwania, realizując inwestycje w postaci parkingów – mówi prezes Puławskiego Parku Naukowo-Technologicznego, Tomasz Szymajda. – Podjął się zadania ustawienia ładowarek do samochodów elektrycznych. I tak to właśnie powinno wyglądać. Idą nowe czasy, będziemy mieli coraz więcej samochodów elektrycznych. Taka inwestycja daje możliwość, abyśmy takimi samochodami mogli się swobodnie poruszać, nie mając problemu, gdzie, w którym miejscu i kiedy będziemy je musieli doładować – dodaje.
– Staramy się o komfort pracy naszych pracowników, o to, żeby docierali do pracy bezpiecznie, ale też żeby pokazywać im ścieżkę, którą chcemy podążać w ramach Zielonego Ładu – tłumaczy Jacek Janiszek.
– Jest to dobre, ale jest kwestia, ile tych ładowarek będzie i jak długo będzie to ładowane. Bo jeżeli będzie takich miejsc postojowych kilka i podłączą się auta na cały dzień, to już to miejsce nie będzie dostępne dla kolejnych osób. Może więc warto też przemyśleć, w jaki sposób to ma rotować, jak wymusić, że ktoś przyjeżdża, skorzysta, doładuje te 20/40%, ale pozwoli też skorzystać innemu – twierdzi kolejny pracownik.
– Na razie tych samochodów elektrycznych dużo nie widać, ale będzie ich coraz więcej. Do nas przyjeżdżają samochodami elektrycznymi też pomysłodawcy i klienci i – mówi Tomasz Szymajda. – W naszym mieście również jedna ze spółek zakupiła samochód, który można naładować elektrycznie. Jest to bardzo dobry pomysł i myślę, że tego typu inwestycje właśnie tak powinny wyglądać – dodaje.
Koszt trzech parkingów wraz z wyposażeniem szacowany jest na 8 milionów złotych. Zakończenie inwestycji planowane jest w pierwszej połowie 2022 roku.
ŁuG / opr. WT
Fot. pixabay.com