Chełm dostanie 100 mln zł na zeroemisyjne autobusy z programu „Zielony Transport Publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Chodzi o 30 nowych pojazdów napędzanych wodorem, które całkowicie zastąpią dotychczasowy tabor Chełmskich Linii Autobusowych.
– Wprowadzenie ekologicznego transportu do Chełma to było jedno z naszych kluczowych założeń. Dzięki tym środkom na pewno zostanie zrealizowane – mówi Wojciech Wójcik, dyrektor Gabinetu Prezydenta Miasta Chełma. – Można powiedzieć, że jest to prawdziwa rewolucja w transporcie publicznym w naszym mieście. Chełm będzie jednym z pierwszych miast w Polsce, które będzie realizować transport publiczny praktycznie w całości przy wykorzystaniu pojazdów napędzanych wodorem.
– Na początku roku miasto złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie na zakup zeroemisyjnych pojazdów, które miałyby zasilić flotę Chełmskich Linii Autobusowych, a właściwie zastąpić cały jej dotychczasowy tabor. Otrzymaliśmy informację, że dotrzymujemy ponad 100 mln zł dofinansowania – opowiada Damian Zieliński z Gabinetu Prezydenta Miasta Chełma.
– To jest tak naprawdę autobus elektryczny, ale energia elektryczna nie pochodzi z baterii czy też akumulatorów umieszczonych na dachu, ale ze zbiorników wodorowych – tłumaczy prof. Mirosław Wendeker z Politechniki Lubelskiej. – Aby energię z wodoru przekształcić na energię elektryczną, musimy dokonać jego konwersji w urządzeniu. Jest to tzw. ogniwo paliwowe, gdzie z jednej strony doprowadzamy wodór, a z drugiej tlen. Taka kombinacja na membranie powoduje powstanie pary wodnej, która następnie skrapla się jako czysta woda i energia elektryczna, która może być wykorzystana do napędzania np. autobusu.
– To superpomysł. Powinno się to wprowadzać, szczególnie że komunikacja miejska jest bardziej ekologiczna niż używanie samochodu. A jeśli jeszcze zmniejszymy emisję spalin, to naprawdę można zrobić coś dobrego – mówi jedna z mieszkanek.
– Wszystko, co poprawia klimat i redukuje smog, jest wskazane. To ma służyć środowisku i ludziom. Żyjemy w mocno zanieczyszczonym środowisku. Przy takiej liczbie samochodów to sprawa kluczowa – dodają kolejni mieszkańcy.
CZYTAJ: Chełmskie Linie Autobusowe wzbogacą się o sześć niskoemisyjnych pojazdów
– Transport autobusowy stanowi aż 40 procent emisji dwutlenku węgla, jeśli chodzi o miasto. Ten udział oczywiście bierze się z faktu, że autobusy są napędzane dużymi silnikami – wyjaśnia prof. Mirosław Wendeker. – Trzy czynniki wiążące się z jazdą autobusu spalinowego, a więc tlenki azotu, cząstki stałe i hałas, są zdecydowanie mniejsze w przypadku autobusów elektrycznych. Obecność napędów elektrycznych stwarza dużo lepsze szanse dla zdrowia i życia ludzkiego. Największą zaletą wodoru, jest to, że wystarczy jego kilka czy kilkanaście kilogramów na pokładzie i autobus zyskuje zasięg rzędu nawet 400-500 km.
– Nowe autobusy powinny wzmocnić flotę Chełmskich Linii Autobusowych na przestrzeni najbliższych dwóch lat – zapowiada Wojciech Wójcik. – Równolegle prowadzimy także rozmowy dotyczące systemu obsługi i zasilania pojazdów biopaliwem wodorowym.
– Wraz z informacją o przyznaniu nam środków rozpoczynamy zaawansowane prace w celu realizacji tego projektu – mówi Damian Zieliński.
Już w grudniu 2021 roku do miasta trafi 6 niskoemisyjnych Solarisów za 7 mln zł. To efekt innego przedsięwzięcia – projektu „Budowa niskoemisyjnego systemu transportu w Chełmskim Obszarze Funkcjonalnym”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
RyK / opr. WM
Fot. Miasto Chełm FB