Dworczyk: zostaną uruchomione dwa duże programy mające na celu zachęcić Polaków do szczepień

net 21730133 2021 07 30 120611

Zostaną uruchomione dwa duże programy mające na celu zachęcić Polaków do szczepień; pierwszy to „Rosnąca odporność”, który dotyczyć będzie samorządów i drugi dotyczący objazdowych punktów szczepień – poinformował w piątek szef KPRM, pełnomocnik rządu ds. szczepień Michał Dworczyk.

– Pierwszy program to „Rosnąca odporność”. Jest to program dla samorządów. Otóż proszę państwa trzy gminy w każdym powiecie ziemskim, które odnotują najwyższy wzrost poziomu zaszczepienia otrzymają odpowiednio 1 mln złotych za pierwsze miejsce, pół miliona za drugie i 250 tys. złotych za trzecie miejsce – powiedział Dworczyk na konferencji prasowej.

Jak dodał, drugi program dotyczyć będzie powstania objazdowych punktów szczepień. – W oparciu o urzędy wojewódzkie zostaną uruchomione takie mobilne punkty, które będą jeździły po tych gminach, gdzie jest najmniej osób zaszczepionych, gdzie mieszkańcom być może najtrudniej było dotrzeć do punktów szczepień – powiedział szef KPRM.

– W porozumieniu oczywiście z samorządami takie punkty zostaną uruchomione. Będzie tam ryczałt finansowy dla takiego mobilnego punktu organizującego szczepienia i wysoka stawka za codziennie wykonywane szczepienia – powiedział Dworczyk.

Poinformował, że zgodnie z decyzją premiera Mateusza Morawieckiego podejmowane zostaną kolejne działania, które mają poprawić sytuację związaną z szczepieniami przeciw COVID-19. – Ruszamy od września z dużą kampanią edukacyjną w szkołach. Będzie o tym ministerstwo edukacji narodowej szczegółowo informowało – powiedział.

Jak mówił, nie chodzi tylko o lekcje, na których będzie przekazywana rzetelna informacja, ale chodzi też o webinaria dla rodziców, dla osób dorosłych, „gdzie właśnie tej rzetelnej informacji będzie można się spodziewać”. 

Szef KPRM dodał, że do tej pory na promocję i akcję szczepień wydano ponad 1 mld złotych. Zaznaczył, że uruchomionych zostało m.in. ponad 6 tysięcy punktów szczepień populacyjnych i ponad 500 punktów szczepień powszechnych. Przypomniał, że w przedsięwzięcie włączyło się blisko 500 aptek oraz galerie handlowe.

– Rozpoczęto sczepienia w trakcie masowych imprez, w mobilnych punktach. Takim pierwszym dużym projektem była akcja „Zaszczep się w majówkę”. Były szczepienia w zakładach pracy, gdzie blisko 1 milion pracowników dzięki temu zostało zaszczepionych – wymieniał Dworczyk.

Oprócz tego – dodał – organizowano konkursy samorządowe, a także przeprowadzono kampanię telefoniczną zachęcającą do szczepień, w ramach której NFZ podjął próby kontaktu z blisko 700 tysiącami pacjentów. – Zaangażowaliśmy samorządy do tego, żeby kontaktować się z każdym mieszkańcem powyżej 55. roku życia. Rozpoczęliśmy kolejny program z POZ-ami, które kontaktują się również telefonicznie proponując szczepienia swoim pacjentom powyżej 55. roku życia – zaznaczył szef KPRM.

W sprawie promocji szczepień rząd współpracował ponadto z kołami gospodyń wiejskich i Ochotniczą Strażą Pożarną; uruchomił też loterię Narodowego programu Szczepień. – Prowadziliśmy też dwie duże kampanie – pierwsza to była kampania edukacyjna „Szczepimy się”; druga to była kampania profrekwencyjna „Ostatnia prosta”. Było tam wielu aktorów, sportowców – wszystko po to, żeby po pierwsze przekazać rzetelną informację, a po drugie zachęcić do szczepienia, bo to jest jedyny sposób na pokonanie pandemii – podkreślał Dworczyk.

Szef KPRM podziękował personelowi medycznemu, samorządowcom, przedsiębiorcom i innym osobom do tej pory zaangażowanym w realizację Narodowego Programu Szczepień.

RL / PAP / opr. WM

Fot. PAP/Paweł Supernak

Exit mobile version