– Do programu zajęć wspomagających dla uczniów zgłosiło się ponad 16 tys. szkół, czyli 86 procent. Jeśli będzie taka potrzeba i zainteresowanie, środki przeznaczone na ten cel wystarczą na następne godziny – przekazał w środę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Podczas konferencji prasowej Czarnek zaprezentował Narodowy Program Wsparcia Uczniów po Pandemii.
Szef MEiN przekazał, że wartość całego projektu wynosi 244 mln zł. – Jeśli trzeba będzie, będziemy te środki zwiększać. Wszystko będzie zależało od tego, jakie będzie ostatecznie zainteresowanie nauczycieli, dyrektorów, samorządów i samych dzieci – podkreślił.
Czarnek wskazał na jeden z etapów programu „WF z AWF” – „Aktywny powrót dzieci do szkoły”, czyli szkolenia dla nauczycieli. Drugim etapem są „Sport kluby”, czyli sportowe zajęcia dodatkowe dla uczniów.
Minister edukacji i nauki poinformował, że na szkolenia zgłosiło się dotychczas 46 tys. nauczycieli WF z całej Polski. – Zajęcia są kontynuowane jeszcze teraz, będą przyspieszane w okresie wakacji tak, aby ogromna liczba nauczycieli WF została przeszkolona. Wszystko po to, aby odbywały się dodatkowe zajęcia tzw. „Sport kluby” – powiedział Czarnek.
Jak poinformował, w środę 7 lipca rozpoczyna się rejestracja na „Sport kluby”. Zajęcia sportowe mają odbywać się „w wymiarze jednej lub dwóch godzin tygodniowo jeszcze w wakacje, jeśli będzie takie zainteresowanie”. Czarnek zapowiedział, że zajęcia mają być kontynuowane od września przez kolejne miesiące.
Szef MEiN poinformował, że na zajęcia wspomagające dla uczniów resort przeznaczył 187 mln zł. – Są to zajęcia, które są na zasadzie dobrowolności, przeprowadzone dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych w wymiarze 10 godzin dodatkowych dla każdej klasy – zaznaczył.
– Zajęcia odbywały się od czerwca i będą odbywać się także od września. Jeśli będzie taka potrzeba i zainteresowanie ze strony szkół, środki przeznaczone na ten cel wystarczą na następne godziny – podkreślił.
– Kolejny komponent tego naszego Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii.to komponent psychologiczno-pedagogiczny dla uczniów i nauczycieli – zaznaczył minister.
W jego ramach przewidziano 10 tys. godzin szkoleń dla nauczycieli. Mają one zwiększyć kompetencje wychowawczo-profilaktyczne. Jak zaznaczył Czarnek program realizowany będzie przez Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Fundację Polskiej Akademii Nauk. Wartość programu to 15 mln zł. Program polega na diagnozie problemów uczniów, doradztwie psychologiczno-pedagogicznym, w tym interwencyjnym oraz na szkoleniach nauczycieli, szkolnych pedagogów, uczniów i rodziców. – Ta diagnoza trwa i siłą rzeczy będzie jeszcze we wrześniu kontynuowana po powrocie dzieci do szkoły – zaznaczył szef resortu edukacji.
Dodatkowo też w ramach wspierania dzieci i młodzieży po pandemii będzie wprowadzenie badań związanych z krótkowzrocznością u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Pilotażowy program w tym zakresie „Dobrze widzieć” zrealizuje Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Jego koszt w tym roku to 1,1 mln zł. Badania przesiewowe prowadzone będą w IV kwartale tego roku w grupie 900 dzieci z lubelskich szkół. Zbadanych ma być również 60 nauczycieli i 450 rodziców dzieci objętych programem. – Później po tym pilotażu odbędzie się aplikacja tego programu w całej Polsce – zapowiedział Czarnek.
Zaznaczył, że lekarze okuliści wskazują, że krótkowzroczność stała się w tej chwili epidemią, co związane jest m.in. ze zdalną nauką.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. archiwum