Pociągi na wodór w Polsce? Jest porozumienie

pkp 2021 08 25 212511

PKP, PKN Orlen i należąca do Polskiego Funduszu Rozwoju PESA podpisały w środę porozumienie ws. współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

Spółki deklarują chęć wspólnego prowadzenia projektów badawczo-rozwojowych i działań zmierzające do zastosowania wodoru na kolei, jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe. Porozumienie potwierdza wolę współpracy ukierunkowanej na promocję rozwoju transportu kolejowego opartego o wodór i wzajemne wsparcie działań zmierzających do wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym.

PESA od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie energią z wodoru. – Jej eksploatację planujemy rozpocząć w 2022 roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania – oświadczył wiceprezes ds. technicznych PESY Jacek Konop. Jak dodał, niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+.

Według prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka, sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla spółki bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. – Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe- oświadczył Obajtek.

Zdaniem wiceprezesa Orlenu Józefa Węgreckiego, spółka dostrzega potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze.

Z kolei według wiceprezesa PKP Rafała Zgorzelskiego, „wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu”

– Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym – dodał Zgorzelski.

RL / PAP / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

Exit mobile version