– Program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, którzy coraz częściej wygrywają przetargi i budują coraz bardziej skomplikowane konstrukcje inżynieryjne – mówił w poniedziałek (9.08) premier Mateusz Morawiecki podczas otwarcia jednego z odcinków Via Baltica.
– Poprzez cały program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, bo to oni biorą udział w przetargach i to oni coraz częściej wygrywają przetargi. Uczą się budować coraz bardziej skomplikowane, zaawansowane konstrukcje inżynieryjne – powiedział premier.
Dodał, że obecny rząd nie zapomina o drogach powiatowych i gminnych, na które przeznaczane są coraz większe środki. Jak mówił, na drogi powiatowe i gminne rządy PO i PSL w ciągu ośmiu lat wydały około 5,5 mld zł. – My tylko w ciągu jednego roku 2019 przeznaczyliśmy około 6 mld zł – podkreślił szef rządu.
Via Baltica to międzynarodowy korytarza transportowy łączący kraje bałtyckie z zachodnią Europą. To odcinki dróg ekspresowych S8 i S61 pomiędzy Warszawą i przejściem granicznym w Budzisku. W sumie Via Baltica ma liczyć 311 km.
Jak wynika z dokumentu przekazanego PAP przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd planuje wydać ponad 291 mld zł na Nowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., z perspektywą do 2033 r.
– Wiemy, że nowa infrastruktura jest ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania i rozwoju gospodarki oraz przyczynia się do poprawy poziomu życia obywateli. Na nowy etap Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (w perspektywie 2033 r.) łącznie przeznaczymy ponad 291 mld zł – podano w dokumencie.
Dodano, że celem programu jest przyspieszenie budowy nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym.
Źródłem finansowania będzie Krajowy Fundusz Drogowy, a poszczególne inwestycje będą zgłaszane do dofinansowania unijnego.
– Nadrzędnym celem jest dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Rozbudujemy sieci dróg krajowych o blisko 2,5 tys. km. Łączny koszt nowych inwestycji to ponad 186,8 mld zł. Chcemy także kontynuować budowę już wcześniej zaplanowanych inwestycji drogowych, których łączna długość przekracza 3,7 tys. km. Szacowany koszt to ponad 104,8 mld zł – wskazano w dokumencie.
RL / PAP / opr. WM
Fot. PAP/Artur Reszko