Instytut Pamięci Narodowej zaprasza na portal „Przystanek historia”. Pod takim tytułem powstała strona internetowa popularyzująca wiedzę o Polsce, a także jej drodze do niepodległości.
– Jest to portal popularno-naukowy o historii Polski, ale także o historii powszechnej XX wieku – mówi redaktor naczelny portalu przystanekhistoria.pl, dr Rafał Leśkiewicz. – To przede wszystkim hub informacyjny – węzeł informacyjny, dzięki któremu prezentujemy nie tylko artykuły popularnonaukowe, ale także kilka tysięcy nagrań wideo i audio, na przykład audycji radiowych czy też oryginalne nagrania audio i wideo pochodzące z archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, a będące wytworem na przykład komunistycznej służby bezpieczeństwa – dodaje.
– Są tam artykuły pogłębiające pewne tematy i wszystkie są odpowiednio otagowane. Mamy tagi mówiące o tym, czy to jest temat szczegółowy, dla wnikliwych, czy to temat lżejszy na poczytanie, na dowiedzenie się czegoś i rozpoczęcie przygody z szukaniem dalszych informacji. Artykuły są opracowane przez naukowców, specjalistów w swojej dziedzinie – informuje Nadia Sola-Sałamacha z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Lublinie.
– W naszym zamyśle jest przede wszystkim takie budowanie przekazu, żeby był on atrakcyjny szczególnie dla ludzi młodych, bo stawiamy przede wszystkim na odbiorców młodych: na młodzież szkolną, uczniów szkół średnich i studentów – zaznacza Rafał Leśkiewicz. – Stąd też staramy się uatrakcyjnić przekaz, dobierając ciekawe fotografie, wiążąc nasze teksty właśnie z materiałami wideo czy też z popularnonaukowymi publikacjami. Zaprezentowaliśmy też w portalu naszą autorską oś czasu, która porządkuje chronologicznie wydarzenia dziejące się w Polsce czy na ziemiach polskich, w zasadzie od momentu odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku, po rok 1990, kiedy Polska faktycznie odzyskała niepodległość i suwerenność.
– Zainteresowanie historią jest, również dzięki temu, że podejście do edukacji historycznej bardzo się zmieniło. Już nikt nie kładzie nacisku na to, żeby wykuwać na pamięć daty, nazwiska i miejsca – podkreśla Nadia Sola-Sałamacha. – Chodzi raczej o to, żeby mieć ogólną wiedzę, która pozwala operować w pewnych wydarzeniach historycznych. To jest dla nas wszystkich zawsze ciekawsze. Zdobywając ogólną wiedzę, możemy zorientować się w historycznych procesach. Tworzymy wówczas taką mapę, dzięki której te procesy rozumiemy.
– Historię trzeba przypominać, młodym ludziom trzeba mówić o historii. Im więcej będziemy o historii mówili w sposób atrakcyjny i adekwatny do potrzeb naszych odbiorców, tym bardziej zainteresujemy historią młodych ludzi. Dzięki temu zaintrygujemy ich i – mam nadzieję – sprawimy, że to zainteresowanie przerodzi się w pewnego rodzaju pasję – dopowiada Rafał Leśkiewicz.
Aktualnie na stronie przystanekhistoria.pl jest opublikowanych około 1800 artykułów naukowych, których autorami są pracownicy Instytutu Pamięci Narodowej.
Wykorzystane w materiale nagrania archiwalne pochodzą ze strony przystanekhistoria.pl.
InYa / opr. LysA