„Staramy się uatrakcyjnić przekaz”. IPN zaprasza na wyjątkowy portal edukacyjny

166 postaci 2021 08 12 182328

Instytut Pamięci Narodowej zaprasza na portal „Przystanek historia”. Pod takim tytułem powstała strona internetowa popularyzująca wiedzę o Polsce, a także jej drodze do niepodległości.

– Jest to portal popularno-naukowy o historii Polski, ale także o historii powszechnej XX wieku – mówi redaktor naczelny portalu przystanekhistoria.pl, dr Rafał Leśkiewicz. – To przede wszystkim hub informacyjny – węzeł informacyjny, dzięki któremu prezentujemy nie tylko artykuły popularnonaukowe, ale także kilka tysięcy nagrań wideo i audio, na przykład audycji radiowych czy też oryginalne nagrania audio i wideo pochodzące z archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, a będące wytworem na przykład komunistycznej służby bezpieczeństwa – dodaje.

– Są tam artykuły pogłębiające pewne tematy i wszystkie są odpowiednio otagowane. Mamy tagi mówiące o tym, czy to jest temat szczegółowy, dla wnikliwych, czy to temat lżejszy na poczytanie, na dowiedzenie się czegoś i rozpoczęcie przygody z szukaniem dalszych informacji. Artykuły są opracowane przez naukowców, specjalistów w swojej dziedzinie – informuje Nadia Sola-Sałamacha z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Lublinie.

– W naszym zamyśle jest przede wszystkim takie budowanie przekazu, żeby był on atrakcyjny szczególnie dla ludzi młodych, bo stawiamy przede wszystkim na odbiorców młodych: na młodzież szkolną, uczniów szkół średnich i studentów – zaznacza Rafał Leśkiewicz. – Stąd też staramy się uatrakcyjnić przekaz, dobierając ciekawe fotografie, wiążąc nasze teksty właśnie z materiałami wideo czy też z popularnonaukowymi publikacjami. Zaprezentowaliśmy też w portalu naszą autorską oś czasu, która porządkuje chronologicznie wydarzenia dziejące się w Polsce czy na ziemiach polskich, w zasadzie od momentu odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku, po rok 1990, kiedy Polska faktycznie odzyskała niepodległość i suwerenność.

– Zainteresowanie historią jest, również dzięki temu, że podejście do edukacji historycznej bardzo się zmieniło. Już nikt nie kładzie nacisku na to, żeby wykuwać na pamięć daty, nazwiska i miejsca – podkreśla Nadia Sola-Sałamacha. – Chodzi raczej o to, żeby mieć ogólną wiedzę, która pozwala operować w pewnych wydarzeniach historycznych. To jest dla nas wszystkich zawsze ciekawsze. Zdobywając ogólną wiedzę, możemy zorientować się w historycznych procesach. Tworzymy wówczas taką mapę, dzięki której te procesy rozumiemy.

– Historię trzeba przypominać, młodym ludziom trzeba mówić o historii. Im więcej będziemy o historii mówili w sposób atrakcyjny i adekwatny do potrzeb naszych odbiorców, tym bardziej zainteresujemy historią młodych ludzi. Dzięki temu zaintrygujemy ich i – mam nadzieję – sprawimy, że to zainteresowanie przerodzi się w pewnego rodzaju pasję – dopowiada Rafał Leśkiewicz.

Aktualnie na stronie przystanekhistoria.pl jest opublikowanych około 1800 artykułów naukowych, których autorami są pracownicy Instytutu Pamięci Narodowej.

Wykorzystane w materiale nagrania archiwalne pochodzą ze strony przystanekhistoria.pl.

InYa / opr. LysA

Fot. przystanekhistoria.pl

Exit mobile version