W piątek (01.10) rusza nowy system komunikacji miejskiej w Lublinie – Lubika. Dzięki aplikacji pasażerowie będą mogli korzystać z nowej taryfy przystankowej. Będzie też możliwość opłaty za bilet jednoprzejazdowy kartą płatniczą. Na nowy system będzie można też zarejestrować dotychczasowe bilety elektroniczne.
– Nowe technologie są dla młodych udogodnieniem, ale nie do końca wiadomo, jak i co działa – mówią mieszkańcy. – Zobaczyłam nowe urządzenia, ale nie wiem za bardzo, jak to ma działać. Można sobie bilet „zaczipować”, prawda? – dopytują. – Jesteśmy niedoinformowani – mówią inni. – Słyszałam, ale nie zagłębiałam się. Kupuję bilet miesięczny, mam Lubelską Kartę Miejską, jestem zadowolona póki co – dodaje jedna z pasażerek.
– Od 1 października poza dotychczasowymi biletami i taryfą, która była dostępna, czyli bilety czasowe, jednoprzejazdowe i okresowe, będą niedostępne dotychczas w Lublinie rozwiązania typu bilety w taryfie przystankowej, a bilety okresowe będzie można kupić także na dowolną liczbę dni, z przedziału od 10 do 300 dni – tłumaczy Monika Fisz z Zarządu Transportu miejskiego w Lublinie. – Dodatkowym aspektem nowoczesności tego systemu jest to, że zniesienie opłaty za jeden przejazd, tzw. bilet jednoprzejazdowy, który obecnie funkcjonuje, będzie można nabyć w każdym pojeździe w kasowniku EMV. One będą się wyróżniały spośród pozostałych kasowników zieloną kolorystyką. Będzie tam do wyboru bilet normalny bądź ulgowy.
– Pozwolą na płatności kartą zbliżeniową, nie trzeba będzie wtedy posiadać przy sobie żadnego biletu, wystarcza karta płatnicza – mówi Kamil Pilarski, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych ZTM w Lublinie. – Założenie jest takie, że pasażer wsiadając do pojazdu przykłada kartę płatniczą do kasownika, kasownik pobiera opłatę za przejazd i w momencie, kiedy do pojazdu wsiada kontrola, pasażer proszony jest o przyłożenie tej karty do czytnika kontrolerskiego. Na podstawie tokenu, który jest zapisany w karcie płatniczej jest wiadomo, czy pasażer zakupił opłatę za przejazd, czy też nie.
– Aby skorzystać z taryfy przystankowej, koniecznym jest pobranie aplikacji Lubika i zarejestrowanie się w systemie Lubika – wyjaśnia Monika Białach, podinspektor w dziale marketingu i kontaktów z mediami ZTM w Lublinie. – Wraz z liczbą przejechanych przystanków ta opłata będzie malała. Na pewno jest to bardzo korzystne rozwiązanie dla osób, które na co dzień nie korzystają z komunikacji. Np. w nowej taryfie bilet 15-minutowy normalny będzie kosztował 2,80 zł. Natomiast na bardzo popularnej trasie z dworca PKS pod KUL, taki przejazd na czterech przystankach będzie ich kosztował odpowiednio 2,20 zł. Tutaj warto dodać, że po przejechaniu 29 przystanków opłata nie będzie naliczana. Aby móc skorzystać z tej taryfy, konieczne jest zarejestrowanie początku i końca podróży. Takiej rejestracji można dokonać na trzy sposoby. Po pierwsze można zeskanować kod QR z ekranu kasownika. Będzie można również zeskanować kod QR bądź NFC z naklejek. Te naklejki będą wyklejone w przestrzeni pasażerskiej. Ostatnim sposobem jest po prostu ręczne wprowadzenie numeru bocznego pojazdu do aplikacji. Aby skorzystać z taryfy przystankowej trzeba będzie wcześniej w aplikacji zasilić tzw. elektroniczną portmonetkę – dodaje Monika Białach.
– Każdy pasażer będzie miał możliwość wyboru rodzaju nośnika, którym będzie się posługiwał – zapewnia Monika Fisz. – Jeżeli dana osoba zdecyduje się na korzystanie z taryfy przystankowej będzie musiała zadeklarować, że jej nośnikiem biletów, czy to w taryfie przystankowej, czy we wszystkich innych typu okresowe, będzie już wyłącznie aplikacja. Nie będzie więc możliwości zamiennego stosowania w dowolnym momencie systemu Lubika i karty tradycyjnej. Po wejściu w życie nowego systemu dla osób, które zdecydują się na nośnik w postaci karty biletu elektronicznego, osoby te będą mogły w dalszym ciągu korzystać z tego programu. Co więcej, jeżeli zapiszą się do systemu, do czasu zakończenia ważności jego obowiązywania on oczywiście będzie przypisany do danej osoby, do danego pasażera, dzięki temu, że pasażer w trakcie rejestracji poda numer karty biletu elektronicznego, którą obecnie używa – tłumaczy Monik Fisz.
Dla wszystkich osób, które chcą uzyskać szczegółowe informacje dotyczące działania nowego systemu, w tym tygodniu przy dworcu PKS został ustawiony namiot informacyjny. W przyszłym tygodniu pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego z takim namiotem będą na Placu Litewskim.
Aplikacja będzie możliwa do ściągnięcia od 1 października.
RyK / opr. PrzeG
Fot. archiwum