„Prząśniczka”, „Polonez Trzeciego Maja” czy „Czerwone maki na Monte Cassino”. Lubelskie Stowarzyszenie Wschód Kultury stworzyło grę mobilną pod tytułem „Dźwięki wolności”.
– Chcemy przekazać historię naszego kraju poprzez muzykę – mówi Emilia Siepkowska ze Stowarzyszenia Wschód Kultury. – Dla dzieci przygotowaliśmy grę memo, taką klasyczną. Chodzi o znalezienie dwóch obrazków, w trzech poziomach trudności. Starszych zapraszam do opisów tych symboli, znajdujących się na kartach. Każda karta dotyczy jakiegoś ważnego wydarzenia, rocznicy, tudzież wielkiego Polaka. Do tego jest też dopasowany utwór muzyczny. Są to polskie pieśni patriotyczne oraz kompozycje autorskie – dodaje Emilia Siepkowska.
– Obrazki na grze memo to symbole polskiej historii – mówi Aleksander Resiak, prezes Stowarzyszenia Wschód Kultury. – Najważniejsze wydarzenia i postacie, np. symbol Powstania Warszawskiego, godło narodowe, Jan Paweł II czy obraz Bitwy Warszawskiej 1920 r. Klikając w ten symbol, możemy posłuchać utworu o tej samej tematyce. Jeżeli np. klikamy w znaczek Powstania Warszawskiego, słyszymy utwór „Pałacyk Michla”, który jest doskonale kojarzony z powstaniem – tłumaczy Aleksander Resiak.
– Najbardziej znane to na pewno „Czerwone maki na Monte Cassino”, „Białe róże”, O mój rozmarynie”, „Miejcie nadzieję” do słów Adama Asnyka. Myślę, że każdy Polak kojarzy te utwory – podkreśla Emilia Siepkowska.
– To są moje autorskie pomysły – mówi Aleksander Resiak. – Pieśni nie odbiegają specjalnie od oryginałów, ponieważ starałem się zachować szacunek do tradycji. Nie chciałbym, żeby ktoś zarzucił mi, że one są w jakiś szczególny sposób przekomponowane, ale są pokazane w sposób nowy. Np. „Prząśniczka” Stanisława Moniuszki jest zaaranżowana w sposób jazzowy, synkopowany. Do niektórych pieśni dodałem instrumentalne wstępy, niektóre utwory są zupełnie nowe – wylicza.
– Muzyka jest najbliższym przyjacielem dziecka, młodej osoby – mówi Elżbieta Michalczuk z Kuratorium Oświaty w Lublinie. – Przez muzykę można uzyskać tę wrażliwość, o którą chodzi w wychowaniu młodego pokolenia. Przekaz słowny nie zawsze daje te emocje, które towarzyszą odbiorowi muzyki. Dostosowanie dzieł muzycznych do wieku uczniów jest również bardzo istotną sprawą dlatego, że inną percepcję, inne rozumienie mają dzieci, a inne dorastająca młodzież. Treści patriotyczne podane w sposób suchy, podawczy, nie będą miały tej samej wartości, jeżeli nie będą wzbogacone treścią muzyczną – uważa Elżbieta Michalczuk.
– Te działania są bardzo dobrze odbierane przez szkoły, przedszkola i różne placówki – podkreśla Emilia Siepkowska. – Są one bardzo potrzebne. To jak będziemy uczyć i rozwijać dzieci już teraz, na pewno zaowocuje w przyszłości. Bardzo ważny jest ich rozwój na różnych polach i w różnych dziedzinach. Także poczucie obywatelskie i poczucie patriotyzmu dzieci muszą kojarzyć od najmłodszych lat. Potem będzie za późno na budowanie takiej świadomości – dodaje.
Aplikacja „Dźwięki wolności” jest dostępna dla użytkowników systemów operacyjnych android w sklepie Google Play.
Projekt sfinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w ramach Programu Patriotyzm Jutra.
InYa / opr. PrzeG