W Polskim Radiu Lublin rozpoczęło się 3-dniowe święto reportażu. W ramach VI Festiwalu Reportażu zaprosiliśmy do naszego studia wybitnych autorów, zorganizowaliśmy także warsztaty dla młodzieży.
– Na szczęście ten gatunek dziennikarski i literacki ma się dobrze – mówi dziennikarz, reportażysta i pisarz Wojciech Jagielski. – Moje pokolenie, które przechodziło przez transformację ustrojową, lepiej czy gorzej, ale to zadanie podjęło i w jakiś sposób ten wyjątkowy czas próbowaliśmy opisywać. Jedni opisywali tę transformację ustrojową na własnym podwórku, inni – jak ja – zajmowali się dalekim albo bliższym światem. Czas pandemiczny i tego wszystkiego, co z niego wyrosło albo dopiero wyrasta, to zadanie dla młodszego pokolenia, aczkolwiek nie wykluczam też swoich kolegów z mojego pokolenia, bo być może ta perspektywa też będzie ciekawa. Wydaje mi się, że chęć takiego pisania rzeczywistości jest, natomiast zmieniło się to środowisko dziennikarskie, reporterskie. Jak sobie młodzi reporterzy z tym poradzą? Będą mieli zadanie dużo trudniejsze. Pracowałem w redakcjach, które stać było lub nawet poczuwały się do obowiązku utrzymywania działu reportażu i traktowały reportaż jako tak samo konieczny gatunek dziennikarski, jak depesza, felieton, publicystyka z całym dobrodziejstwem inwentarza. Reportaż jest bardzo specyficznym gatunkiem. Wymaga dwóch rzeczy, które w dzisiejszych czasach są w znacznym deficycie. Wymaga czasu, a dzisiaj dziennikarstwo na czas nie może sobie pozwolić, i wymaga środków, nawet jeżeli jest to reportaż krajowy.
Panel dyskusyjny „Jak rozwój prasy kształtował rozwój reportażu – w 200. rocznicę powstania Kuriera Warszawskiego” z udziałem Wojciecha Jagielskiego, Magdaleny Piechoty i Rafała Szczerbakiewicza (prowadzenie: Agata Koss-Dybała):
ZOBACZ ZDJĘCIA: Panel dyskusyjny „Jak rozwój prasy kształtował rozwój reportażu – w 200. rocznicę powstania Kuriera Warszawskiego”
– Wbrew pozorom, przy takim realnym i postępującym upadku czytelnictwa, reportaż ma się świetnie, oczywiście w porównaniu, relatywnie – mówi Rafał Szczerbakiewicz z Instytutu Filologii Polskiej UMCS. – To jest paradoks, właściwie wynikający z tej szczególnej funkcji społecznej, którą pełni. Współczesny, najnowszy polski reportaż oczywiście bywa prześwietny językowo, stylistycznie – i dobrze, że taki bywa – ale generalnie jest on bardzo silnie nachylony nad drugim człowiekiem, nad tym problemem innego, nad jakimiś powikłanymi fragmentami naszej rzeczywistości. Tu jest właściwie to zadanie przed najlepszymi reporterami – tak ociosać ten materiał, który pozyskują w bardzo różny sposób, żeby dotrzeć do esencji, bo przecież wiemy ile jest w nas autokreacji, wiemy, ile jest w tej rzeczywistości nas otaczającej fałszu, wynikającego z tego, że ta rzeczywistość często jest o wiele bardziej skomplikowana niż to, co o niej mówimy, że bardzo często ułatwiamy sobie ten świat interpretując go. To się dzieje na YouTube. Reportaż ma szczególne zadanie i ten mediujący reporter jest kimś na granicy tych światów. I okazuje się, że do niego należy bardzo trudne zadanie, żeby wyłuskać to, co prawdziwe.
Warsztaty „Reportaż Master Class” dla szkół ponadpodstawowych (prowadzenie: Dorota Brauntsch):
ZOBACZ ZDJĘCIA: VI Festiwal Reportażu: Warsztaty „Reportaż MasterClass” dla szkół ponadpodstawowych
– Mam te nadzieję, a nawet pewność, że reportaż ma się świetnie- mówi Magdalena Piechota z Katedry Komunikacji Medialnej Wydziału Politologii i Dziennikarstwa Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UMCS. – To jest jedyna, unikalna, niemająca konkurencji w innych formach postać opowiadania, która brzmi, wygląda; czyta się ją jak najlepszą powieść, słuchowisko czy film, a opowiada o naszych światach, o rzeczywistości, o prawdziwych ludziach. Nie można zatem nałożyć tego filtra fikcji. Przeżycie jest zatem diametralnie inne, bo jest i estetyka, i emocja, ale emocja, której nie da się ta fikcją uspokoić, zamknąć, powiedzieć sobie „ale to tylko wymyślony bohater”.
Spotkanie z Ewą Winnicką (prowadzenie: Agnieszka Krawiec):
ZOBACZ ZDJĘCIA: VI Festiwal Reportażu: Spotkanie z Ewą Winnicką
Jutro (29.09) zapraszamy między innymi do czytelni reportażu, gdzie odbędzie się prezentacja fragmentów książek reporterskich nominowanych do Kryształowej Karty Polskiego Reportażu. Wydarzenie odbywa się w Studiu im. Budki Suflera Polskiego Radia Lublin przy ul. Obrońców Pokoju 2 w Lublinie.
Warsztaty „Reportaż Master Class” dla szkół ponadpodstawowych (prowadzenie: Katarzyna Kobylarczyk):
ZOBACZ ZDJĘCIA: VI Festiwal Reportażu: Warsztaty „Reportaż MasterClass” dla szkół ponadpodstawowych
Spotkanie z Piotrem Lipińskim (prowadzenie Agata Koss-Dybała):
ZOBACZ ZDJĘCIA: VI Festiwal Reportażu: Spotkanie z Piotrem Lipińskim (prowadzenie Agata Koss-Dybała)
Streamingi ze wszystkich wydarzeń VI Festiwalu Reportażu można obejrzeć na naszej stronie internetowej oraz profilach facebookowych Radia Lublin i Stowarzyszenia Przyjaciół Radia Lublin.
PROGRAM FESTIWALU:
TSpi/ opr. DySzcz
Fot. Krzysztof Radzki