Uniwersytet Medyczny w Lublinie poszukuje osób do… symulacji chorób. Trwa nabór do Programu „Pacjent Standaryzowany”.
– Pacjenci symulowani zapewniają studentom możliwość doskonalenia komunikacji, zbierania wywiadu, a także prowadzenia diagnostyki – mówi asystentka ds. realizacji Programu „Pacjent Standaryzowany” na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie Aleksandra Klimek. – Na takich pacjentach można ćwiczyć umiejętności badania fizykalnego: badania palpacyjnego brzucha, sprawdzenia tętna, osłuchiwania klatki piersiowej. Istotne jest połączenie elementów teoretycznych i praktycznych. Pomieszczenia w Centrum Symulacji Uniwersytetu Medycznego są wyposażone w bardzo podobny sposób, jak przestrzenie, w których będą pracować przyszli lekarze, pielęgniarki czy ratownicy medyczni. Dzięki tej „scenografii” i „aktorom” studenci mają szansę nauczyć się przez przeżywanie. Emocjonalne wsparcie utrwalania wiedzy daje lepsze efekty.
– Mamy zaawansowane, wielomilionowe symulatory, jednak żadna, nawet najbardziej zaawansowana maszyna, nie zastąpi kontaktu z człowiekiem. Dzięki niemu można kształtować u studentów pewne postawy – wyjaśnia prof. Kamil Torres.
– Do tej pory, zanim studenci dostali możliwość kontaktu z pacjentami symulowanymi, najczęściej z pacjentami spotykali się w szpitalu. Byli to ludzie prawdziwie cierpiący, którzy nie zawsze mają ochotę na kontakt ze studentem, który jeszcze nie ma doświadczenia i może coś powiedzieć nie tak. Dzięki wykorzystaniu zdrowych osób, których zachowanie można modelować za pomocą przygotowanych scenariuszy, studenci mogą bezpiecznie popełniać błędy – tłumaczy Aleksandra Klimek.
– To swego rodzaju misja. Każdy człowiek jest inny i studenci mają do czynienia z różnymi osobami. Pomimo scenariusza, każdy w danym momencie zachowuje się trochę inaczej. Studenci przez to zdobywają wiedzę – mówi jedna z symulowanych pacjentek.
– Scenariusze są bardzo różne. Na przykład scenariusz pediatryczny odbywa się na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym, gdzie osoba taka gra zaniepokojonego rodzica, bo „prawdziwym” pacjentem jest plastikowe dziecko. Zadaniem studenta jest udzielenie wszelkich informacji o stanie zdrowia dziecka i takie „przejęcie się”. Celem tych ćwiczeń jest także zwrócenie uwagi, czy studenci prawidłowo obchodzą się z dzieckiem – opowiada Aleksandra Klimek.
– Kontakt z studentów z symulowanym pacjentem odbywa się na początkowym etapie kształcenia. W związku z tym dla studenta realizm jest bardzo wysoki – dodaje prof. Kamil Torres.
Zgłosić się do Programu Pacjent Standaryzowany mogą osoby powyżej 18 roku życia. Można to zrobić wysyłając formularz zgłoszeniowy. Szczegóły są dostępne na stronie Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
InYa / opr. ToMa
Fot. pixabay.com