W programie przybliżamy „Koncepcję pedagogiczną Błogosławionego Edmunda Bojanowskiego.” Edmund Bojanowski nie był teoretykiem w dziedzinie wychowania, lecz praktykiem. Stąd też nie pozostawił żadnego dzieła zawierającego syntezę jego poglądów pedagogicznych. Aczkolwiek w jego „Notatkach” cz. I i II w „Dzienniku”, „Regule” można znaleźć cenne wypowiedzi na temat wychowania, propozycje nowych projektów, stosowanie metod odpowiednich dla wieku dziecięcego.
Poglądy Bojanowskiego odbiegały od szablonu ówczesnej epoki, uważał bowiem, że w wychowaniu należy uwzględnić właściwości psychiczne każdego dziecka, tempo jego rozwoju duchowego i fizycznego, poziomu jego inteligencji, zainteresowania, uzdolnienia i charakter. To indywidualne podejście do każdego dziecka pomoże wypracować u wychowawców określone postawy ludzi.
Przybliżamy słuchaczom gry i zabawy, bo jak twierdził Bojanowski: „gry i zabawy dzieci są podobne do otaczającego je życia, np. pór roku, pogody, prac w polu i obrzędów.”, dzięki czemu m.in. zauważył, że dzieci doskonale pamiętają opowieści kojarzące im się z danym miejscem i uczą się poprzez doświadczenie.
Na wieczorne rozmowy zapraszam – Magdalena Lipiec-Jaremek.
Fot. WM