Jaka powinna być skuteczna reklama radiowa? Seminarium w Kazimierzu Dolnym [ZDJĘCIA]

reklama 2021 10 05 175358

Jak stworzyć atrakcyjną reklamę i czego nie może zawierać taki przekaz – między innymi o tym rozmawiają uczestnicy Seminarium Reklamy Radiowej w Kazimierzu Dolnym. Po raz 28. z inicjatywy Polskiego Radia Lublin przedstawiciele rozgłośni regionalnych radia publicznego dyskutują o rynku reklamowym. 

ZOBACZ ZDJĘCIA: 28. Seminarium Reklamy Radiowej w Kazimierzu Dolnym

– Należy unikać przede wszystkim reklam naruszających interesy odbiorców – tłumaczy Wojciech Wiktorowski z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. – Głównie chodzi oczywiście o ukryte przekazy handlowe. Będę to powtarzał jak mantrę i radiowcy muszą na to uważać, bo to najcięższe naruszenie. Wyniki monitoringu wskazują, że, jeśli chodzi o publiczną radiofonię, na pewno występuje jeszcze większa profesjonalizacja. Naruszeń jest znacznie mniej. 

– Obojętne, czy to radio komercyjne, czy publiczne, zabiegamy o wpływy reklamowe – zaznacza Artur Kubaj, prezes Związku Pracodawców Mediów Radiowych MOC Radio. – Reklama dzisiaj to także element sztuki radiowej. Zabiegamy, żeby była atrakcyjnym towarem na naszej antenie. Myślę, że te nasze kazimierskie seminaria też to udowadniają. Nagradzane spoty reklamowe mają w sobie w niektórych wymiarach mocny element sztuki.

– Media publiczne służą przede wszystkim do tego, żeby informować ludzi i przekazywać im ważne informacje, a reklama też jest bardzo ważną informacją – mówi Marek Wtorek, kierownik Działu Promocji i Marketingu Radia Kielce. – Z jednej strony konsument dowiaduje się, gdzie może coś znaleźć, a z drugiej strony osoba, która prowadzi działalność gospodarczą, może informować o tym, jakiego rodzaju produkty czy usługi oferuje. Nie wyobrażam sobie, że reklamy mogłoby nie być, bo musimy brać skądś informacje o tym, co nas otacza. 

– Nie wiem, czy jest jakiś przepis na to, jak zrobić dobrą reklamę – dodaje Marek Wtorek. – Na pewno trzeba włożyć w to serce i bardzo mocno się przyłożyć i wymyślić, co tak naprawdę chce się przekazać. 

– Przede wszystkim ogranicza nas czas. Nie przekraczajmy 30 sekund – podkreśla Cezary Stopyra z Polskiego Radia Lublin, współorganizator Seminarium Reklamy Radiowej w Kazimierzu Dolnym. – Ostatnio bardzo modne są reklamy, które trwają 15 sekund. Dużo sieci handlowych reklamuje swoje produkty w ten sposób: dzisiaj reklamujemy to, jutro tamto – wszystko w ramach 15 sekund. Górna granica to 30 sekund.

– Musi być też dobrze napisany scenariusz. Mamy w Radiu Lublin koleżankę, panią Ewę Mateuszuk, która pięknie pisze scenariusze. Scenariusze są bardzo ważne. Eksponują to, co klient chce pokazać w reklamie, czyli przede wszystkim produkt. Dlatego bez przerwy musimy powtarzać nazwę. Trzeba pamiętać, że scenka rodzajowa, która zawsze zaczyna się w reklamie, nie może być za długa. Raczej należy ją skrócić, a eksponować produkt. Tak samo zresztą w telewizji. Eksponowanie marki jest najważniejsze – dodaje Cezary Stopyra.

– Są pewne sytuacje trudne dla radia. To jest rozwój nowych technologii i social mediów. One jednak odbierają odbiorców – mówi Wojciech Wiktorowski. – Myślę, że radio jest na tyle elastyczne, że się obroni. Widać już wyraźne wejście na rynek nowych technologii, można tu wymienić na przykład podcasty. Podcasting, jeśli chodzi o radio, to możliwość, którą zna nowy, młody odbiorca. Jest na tym już wychowany. Korzystanie z katalogów audycji audialnych na żądanie jest atrakcyjne właśnie dla młodszego odbiorcy. Te podcasty pojawiają się również, jeśli chodzi o Polskie Radio. Widać, że jest nimi zainteresowanie. Ludzie z tego korzystają. Myślę, że to jest ta droga – internetyzacja radia – tak bym to określił.  

Dodajmy, że częścią seminarium jest także konkurs na najlepszą reklamę radiową, do którego zgłoszono prawie 50 reklam.

ŁuG / opr. WM

Fot. Iwona Burdzanowska

Exit mobile version