Nowy system opłat internetowych na autostradach wszedł w życie

truck 1030846 1920 2021 10 01 181308

Dziś (01.10) w Polsce wszedł w życie nowy system opłat internetowych e-TOLL. Będzie obowiązywał kierowców na wybranych odcinkach autostrad, a także drogach krajowych i ekspresowych. Od dziś nie będzie działać wcześniejszy system poboru opłat – viaTOLL.

– Nowy system do 31 listopada będzie obowiązywał tylko kierowców ciężarówek, autobusów, a także samochodów z przyczepą, której masa przekracza 3,5 tony -mówi rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Lublinie, Michał Deruś. – Jest to jedyny system wykorzystywany obecnie do poboru opłaty elektronicznej za przejazdy płatnymi odcinkami dróg krajowych i wybranymi odcinkami autostrad w Polsce. Mam tu na myśli autostradę A2 na odcinku Konin-Stryków i autostradę A4 na odcinku Wrocław-Sośnica. Jest to nowoczesny, europejski system, który pozwala naliczać opłatę w oparciu o pozycjonowanie pojazdu czyli tzw. geolokalizację pojazdu na mapie terytorium Polski.

– System e-TOLL jest nadzorowany i utrzymywany przez Krajową Administrację Skarbową – mówi Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – My wspieramy KAS informacyjnie, tzn. na znakach zmiennej treści informujemy kierowców o działaniu tego systemu. W województwie lubelskim e-TOLL obejmuje około 78 km dróg ekspresowych. Jest to droga Piaski-Kurów Zachód, droga ekspresowa S12, także zachodnia obwodnica Lublina od węzła Lublin Sławinek do węzła Lublin Węglin.

– Mamy w zasadzie kilka możliwości – mówi Michał Deruś. – Można wykorzystać najprostsze rozwiązanie, czyli aplikację e-TOLL.pl. możemy pobrać ją ze sklepu Google Play bądź App Store. W pierwszej kolejności musimy utworzyć indywidualne konto klienta. Kolejnym rozwiązaniem, które zostało postawione do dyspozycji użytkowników zarówno pojazdów ciężarowych, jak i osobowych, jest wykorzystanie urządzeń – tzw. urządzenia OBU bądź ZSL.

Z czym musi się liczyć ktoś, kto jest kierowcą ciężarówki, nie dokonał opłaty i wjechał na autostradę? – Z tym, że możemy być skontrolowani przez odpowiednie służby – mówi Michał Deruś. – Kompetencje do weryfikacji tego, czy dokonaliśmy opłaty czy też nie, mają inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Takie kompetencje będą też mieć funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej. Obie służby będą wyposażone w urządzenia, które pozwolą na identyfikowanie płatności. W trakcie przejazdu będą też sczytywane numery rejestracyjne danego pojazdu i będzie następowała weryfikacja pod kątem uregulowania płatności. Będzie się trzeba tutaj liczyć z mandatami karno-skarbowymi. Nie ukrywajmy, że chcemy zlikwidować korki, które pojawiają się na autostradach, ale też chcemy zabezpieczyć wpływy do budżetu. Czasem może być tak, że kierowcy takich płatności nie dokonują. Chcemy się zbliżyć do tych rozwiązań, które są wprowadzone w innych krajach europejskich. Dla użytkowników z zagranicy też chcemy stwarzać takie rozwiązania, które są stosowane w ich krajach.

– Od samego początku mieliśmy problemy z zarejestrowaniem się na stronie e-TOLL- mówi Klaudia Okoń z ośrodka szkolenia kierowców „Efekt”. – Kierownik naszego ośrodka był zmuszony pojechać do punktu w Markuszowie. Kolejnym minusem jest to, że niestety punkty na Lubelszczyźnie są tylko trzy. System ma swoje plusy, ale i minusy. Żeby faktycznie zarejestrować się na e-TOLL trzeba dać z siebie naprawdę sporo i poświęcić na to dużo czasu.

Przedstawiciele Izby Administracji Skarbowej zapewniają, że zdecydowana większość kierowców nie miała takich problemów. Mogły one wynikać ze zbytniego obciążenia systemu, przez tych którzy rejestrację odłożyli na ostatnią chwilę.

I jeszcze jedna ważna informacja: 1500 zł dla kierowców ciężarówek i 500 zł dla kierowców osobówek – tyle wyniosą mandaty za brak opłaty za przejazd autostradą.

InYa/ opr. DySzcz

Fot. pixabay.com

Exit mobile version