Kłopoty psychiczne uczniów w dobie pandemii. Z jakimi problemami mierzą się młodzi?

img 0582 2021 11 17 112252

Zdalne nauczanie, brak możliwości spotkania się z kolegami z klasy, wiele godzin spędzanych przed ekranem komputera, poczucie izolacji społecznej, niepewność, co do odpowiedniego przygotowania do egzaminów – z tym mierzą się współcześni uczniowie.

Czy pandemia koronawirusa wpłynie na rozwój całego pokolenia młodych ludzi? Z pewnością warto uświadamiać ich o zagrożeniach wynikających ze skutków życia w dobie pandemii. Okazją do tego był jeden z finałów powiatowych VIII Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym, który odbył się w Lubartowie.

– W dobie pandemii problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodzieży mocno się nasiliły – podkreśla psycholog z Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej w Lubartowie Jolanta Bugała. – Pandemia i to, co dzieje się teraz, to faktycznie trudny czas. Nie tylko dla nas, dorosłych, ale też dla dzieci i młodzieży. Mamy dużo więcej wniosków i są to trudne sprawy. Mamy wnioski o interwencje kryzysowe, o badania. Mamy też dużo spraw bardzo pilnych, wymagających konsultacji psychiatrycznych. Oczywiście przed pandemią również były problemy psychiczne i emocjonalne wśród dzieci. Ale teraz te, które były, po prostu się nasilają. Ma to związek z izolacją oraz nienaturalnym trybem życia dzieci i młodzieży, z brakiem wsparcia i dostępu do specjalistów.

– Dużo osób skarży się na brak zainteresowania ze strony innych ludzi – przyznaje Adrianna Golonka. – Wiele osób przejawia aktualnie więcej cech introwertycznych. Skarżą się na różne dolegliwości, które mogą wskazywać na depresję. Dużo osób ma problemy psychiczne. Jest to bardzo zauważalne, szczególnie po pandemii.

–  Są grupy osób, które lubią żyć w otoczeniu z innymi ludźmi, a praca zdalna sprowadziła nas do domu – zauważa Michał Trojak. – Ten konkurs faktycznie pokazuje, co na ten temat wiemy, a czego nie. Ta wiedza powinna się szerzyć, żebyśmy zdawali sobie sprawę, jakie niebezpieczeństwa nas czekają, gdy długotrwale przebywamy w domu.

– Obserwuję, że po okresie pandemii jest dużo problemów. Występuje obniżenie nastroju, problemy emocjonalne – mówi Katarzyna Wierzchoń-Krysińska, pedagog szkolny w Zespole Szkół w Kocku. – Młodzież korzysta ze wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej, uczestniczy w konsultacjach i terapii. Obserwując młodzież, zauważamy, że pojawiły się problemy. Myślę, że olimpiada dostarczy im dużo informacji. Dzięki niej wiedzą, gdzie mogą zwrócić się o pomoc.

– Przykładów negatywnego wpływu pandemii na kondycję psychiczną uczniów może być sporo. Zaczynając od ciężkich zaburzeń dotyczących stanów depresyjnych, lękowych po zachowania agresywne, samouszkodzenia, autoagresję – mówi Jolanta Bugała. – Mamy też problemy dotyczące współpracy z innymi, z komunikacją, z izolacją społeczną. Dzieci wróciły do szkół i pojawił się problem dogadywania ze sobą, rozwiązywania konfliktów. To są typowe problemy wychowawcze, z którymi mierzą się nauczyciele i my, pracownicy poradni.

W Lubartowie swoją wiedzę w zakresie zdrowia psychicznego prezentowało 18 uczniów szkół ponadgimnazjalnych, którzy zostali laureatami etapów szkolnych. Finał regionalny Olimpiady Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym odbędzie się 16 grudnia w Białej Podlaskiej.

JP / opr. WM

Fot. Jerzy Piekarczyk

 

Exit mobile version