Przed siedzibą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Lublinie protestowała w poniedziałek 8 listopada grupa mieszkańców Janowa Lubelskiego i okolic. Sprzeciwia się ona obecnej koncepcji obwodnicy miasta, która ma przebiegać po północnej stronie Janowa Lubelskiego.
Lubelski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wstępnie zarekomendował przebieg obwodnicy Janowa Lubelskiego. – Na zespole projektów inwestycyjnych omówiono przebieg trasy obwodnicy, będącej fragmentem trasy DK74. Przedstawiono cztery warianty. Ze względu na pewne zobowiązania i prośby samorządów, mieszkańców oraz służb, aby dokonać korekt, wykonaliśmy więc piąty wariant. Zastał on nazwany 1B – tłumaczy Mirosław Czech, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Protest w sprawie budowy obwodnicy Janowa Lubelskiego
To właśnie temu wariantowi sprzeciwiają się mieszkańcy. Według Romana Muchy, organizatora protestu, taki przebieg trasy spowoduje liczne wysiedlenia mieszkańców okolicznych wsi, a skutki odczuje też sam Janów Lubelski. – Wariant 1B swój początek ma w miejscowości Kopce i przebiega przez tereny rolne w kierunku wsi Biała, przecinając miejscowości Biała Pierwsza i Biała Druga, dzieląc je. To przeniesienie uciążliwości ze środka miasta do bardzo gęstej zabudowy na wsi.
– Trasa ma przebiegać 8 metrów od mojego domu. Nie wyobrażam sobie życia w takich warunkach, obok drogi tranzytowej, gdzie będzie duży ruch, hałas i spaliny. Będę miała piekło – mówi jedna z protestujących.
Są też dwa kolejne problemy. Jedno z nich dotyczy zagrożenia dla objętych strefą ochronną ujęć wody dla Janowa Lubelskiego. Drugi jest związany z przebiegiem trasy przez jeden z cmentarzy. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prowadząc obwodnicę przez tereny cmentarne, stosując 60-metrową strefę ochronną drogi, spowoduje to, że na obecnym cmentarzu zabraknie niedługo miejsc na pochowek – mówią protestujący.
Mieszkańcy, którzy zebrali się przed lubelską siedzibą GDDKiA, są zwolennikami koncepcji numer 3. – Wariant ten jest najkrótszy, najbardziej sensowny, najbardziej nieszkodliwy społecznie. Ma on przebiegać na południe od Janowa Lubelskiego przez tereny leśne, na południe od Zoomu Natury. Można go przesunąć o kilka metrów od siedziby dwóch firm oraz jednego domu i nie będzie szkodził nikomu. Nie potrzeba nikogo wysiedlać. Las ma być ważniejszy od ludzi? To niedopuszczalne – uważa Roman Mucha.
Warto dodać, że w wariancie 3 obwodnica przebiegałaby przez tereny tereny stanowiące część obszaru Natura 2000.
Łukasz Minkiewicz, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie, przekazał, że zaproponowany wariant jest tylko wstępny.
Ostateczny wariant przebiegu obwodnicy Janowa Lubelskiego zostanie zaakceptowany po wydaniu decyzji środowiskowej. Stanie się to na początku 2022 roku.
FiKar / opr. ToMa
Fot. Krzysztof Radzki