W Lublinie uczniowie szkół średnich walczyli o udział w Turnieju Trójgamicznym, czyli Mistrzostwach w Projektowaniu Gier. Decydowała liczba punktów zdobytych przez drużynę w szeregu zadań, a także prezentacja pomysłu na grę.
Trzy wybrane drużyny w każdym z dziewięciu miast, w których odbywają się kwalifikacje, będą mogły pod okiem specjalistów doszlifować projekt gry i stworzyć jej prototyp.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Konferencja Przydziału – inauguracja Turnieju Trójgamicznego
– W tym projekcie stawiamy przede wszystkim na kreatywności młodych ludzi – mówi Darek Figura z Fundacji Teatrikon. – To jest coś, czego ta branża bardzo poszukuje. Młodzi ludzie będą mogli bezpośrednio poznać osoby pracujące w studiach gier. Być może któryś z pomysłów zostanie wdrożony na rynek. Do projektu zgłosiło się kilkadziesiąt zespołów, z czego do finałowej części w całej Polsce przejdzie ich 27. To one powalczą o nagrodę główną, czyli warsztaty w studiu Ten Square Games dla trzech najlepszych zespołów.
– Przebieg fabuły będzie miał miejsce w Kosmosie, będzie możliwość spotkania obcych cywilizacji, przemieszczania się po obcych planetach – opowiada Łukasz Run, opiekun zespołu projektującego grę z I LO im. Władysława Broniewskiego w Świdniku. – Cała rozrywka rozpoczyna się od tego, że jest awaria. Statek kosmiczny rozbija się, lądujemy na obcej planecie i gracz stara się powrócić na Ziemię. Wszystko jest zniszczone, więc najpierw musi odbudować swój statek.
– Gdyby w dzisiejszych czasach żyli dawni sławni malarze, nie malowaliby obrazów, tylko tworzyli gry, dlatego że to jest jeszcze pełniejszy sposób opowiedzenia jakiejś historii czy znalezienia się w innym świecie – stwierdza Jacek Wyszyński, prezes Zarządu Pyramid Games SA. – Cała nasza kultura opiera się na tym, że przekazywaliśmy sobie historie, opowiadania. Dzięki temu kultura człowieka się rozwijała. Gry są kolejnym etapem, który pozwala jeszcze pełniej przekazywać te informacje. Możemy znaleźć się w wirtualnej rzeczywistości, w konkretnym miejscu, tak jakbyśmy byli tam naprawdę. Coraz więcej osób zauważa, jak ważne są gry w przekazywaniu wiedzy, wizji artystycznych czy opowieści.
– Dla nas istotnym punktem jest także to, że około połowa osób grających w gry to kobiety – zaznacza Darek Figura. – Staramy się, żeby wśród uczestników i uczestniczek była reprezentacja kobiet. Jest to bardzo szeroki rynek i w grach mobilnych kobiety stanowią ponad 53 procent osób grających w gry.
– Planowałam zostać aktorką, ale później powiedziałam: nie, ja chcę tworzyć gry – mówi Wiktoria Rumczyk ze Świdnika. – Moje gry będą moją przyszłością. To tak naprawdę jest jak sztuka. Każdy może, ale niewielu zaistnieje. Pierwsze, co widzę w grach, to grafika i dubbing – jeżeli jest, to uwielbiam. Później fascynuję się fabułą. Uwielbiam, jeżeli można ulepszać swoją postać, ale też gdy mogę eksplorować świat. Jeżeli mam więcej czasu, wejdę do fabuły i będę oglądać to jak film. Na historii większość rzeczy wiem z gier. Dobrze mi idzie.
– W branży gier odnajdą się graficy, graficzki, programiści, programistki, osoby projektujące – wymienia Darek Figura. – W Warszawie mieliśmy na przykład drużynę złożoną z samych humanistek i humanistów, którzy mogą mieć w tym aspekcie pewne przewagi. Jest tak dlatego, że w grze często liczy się historia – to, jak ją opowiadamy, jak skonstruujemy dialogi, jaki świat stworzymy i jak bardzo jest on w stanie oddziaływać na odbiorcę.
– Mamy osobę, która po 150 latach przechodzi reinkarnację, budzi się. W zależności od tego, jaką decyzję podejmie gracz, ma trzy światy do wyboru. Każdy ze światów w zależności od podjętych decyzji ma trzy możliwe zakończenia – opowiada Sylwia Krukowiecka-Niemiec z technikum z Leżajska.
– Wartość rynku gier przekroczyła wiele lat temu wartość całego rynku filmowego – podkreśla Jacek Wyszyński. – Jakbyśmy zsumowali wszystkie hollywoodzkie megahity i te z całego świata, to i tak branża gier jest większa i rośnie szybciej. Szczególnie gry mobilne, ale też gry PC i konsolowe. Pandemia COVID miała pozytywny wpływ na branżę gier.
Turniej zakończy się w czerwcu. O zwycięstwie będzie decydować między innymi liczba punktów zdobytych podczas Turnieju za wykonane zadania, uczestnictwo w wydarzeniach oraz raportowanie postępu z tworzenia gry.
LilKa / opr. WM
Fot. Piotr Michalski