Rok 2021 był rokiem wielu inwestycji drogowych. Dotyczyły one zarówno tras głównych – dalsza rozbudowa Via Carpatii, jak też wojewódzkich – choćby oddany wczoraj (30.12) do użytku wyremontowany fragment trasy 855 i dostępnej od dzisiaj dla kierowców obwodnicy północnej Kraśnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 833. Dodajmy do tego drogi powiatowe…
Najważniejszą wiadomością dla kierowców w 2021 roku było oddanie czterech nowych odcinków drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Janowem Lubelskim. Zanim kierowcy wyjechali na nowy asfalt, trasa otrzymała imię Lecha Kaczyńskiego, a w uroczystości otwarcia drogi wziął udział brat tragicznie zmarłego prezydenta, prezes Prawa i Sprawiedliwości, Jarosław Kaczyński.
– Dziś istnieje wielki plan na przeszło 600 miliardów euro, żeby stworzyć z Międzymorza rzeczywistą całość. Ta droga jest elementem tego planu. To jest przyczyna, dla której ta droga powinna nosić imię Lecha Kaczyńskiego – mówił Jarosław Kaczyński.
CZYTAJ: Via Carpatia otrzymała imię Lecha Kaczyńskiego. S19 dłuższa o prawie 50 kilometrów [ZDJĘCIA, FILM]
Od grudnia do dyspozycji mamy więc 12-kilometrowy odcinek Lublin – Niedrzwica, 10-kilometrową obwodnicę Kraśnika, 18-kilometrowy odcinek Kraśnik – Janów Lubelski oraz 6,5-kilometrową obwodnicę Janowa Lubelskiego. – Ostatni fragment trasy Lublin – Rzeszów zostanie otwarty w przyszłym roku, a to dopiero początek wartej miliardy przebudowy dróg w regionie – mówi dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Mirosław Czech. – Podpisaliśmy z wykonawcami umowy na realizację obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12 i odcinka S19 między Lubartowem a Lublinem, czyli północnej części Via Carpatii. Ogłosiliśmy też przetargi na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków drogi S17. Już dzisiaj mogę powiedzieć, że są to odcinki z Zamościa do Hrebennego, a pozostałe fragmenty trasy od Piask do Zamościa są na etapie prac przygotowawczych. Pracujemy także nad rządowym programem budowy 100 obwodnic. W województwie lubelskim powstanie ich 7. W tym roku wyłoniliśmy wykonawców dokumentacji projektowej dla obwodnic Łęcznej, Łukowa, Szczebrzeszyna i Zamościa.
Jeśli chodzi o obwodnice, końcówka roku przyniosła dobre wiadomości dla Nałęczowa. – Podpisano umowę z wykonawcą budowy pierwszego etapu obwodnicy tego miasta – mówi marszałek województwa Jarosław Stawiarski. – To jest to, co da oddech Uzdrowisku Nałęczów i przede wszystkim mieszkańcom. Te 123 miliony przeznaczone na pierwszy etap to dopiero początek. Mamy w planach przebudowę całej drogi z Lublina do Nałęczowa.
– Ta trasa jest bardzo uczęszczana ze względów turystycznych, jak i z powodu transportu drogowego. Dlatego ta obwodnica na pewno w znacznej mierze odciąży Nałęczów i ruch pójdzie bokiem, a nie przez centrum Nałęczowa – mówi Paweł Szumera, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie. – Ta obwodnica nie jest pełna. W tej chwili ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie drugiego etapu obwodnicy, żeby całkowicie ominąć Nałęczów.
CZYTAJ: „Da oddech uzdrowisku”. Umowa na budowę obwodnicy Nałęczowa podpisana
W listopadzie otwarto pierwszą nitkę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu krajowej siedemnastki. – Mieszkam przy ul. Zamojskiej i bardzo się cieszę, że powstała obwodnica. Zmniejszy się ruch, będzie dużo ciszej i spokojniej. Czekaliśmy na nią bardzo długo, szczególnie jeśli chodzi o ciężarówki, bo bardzo dużo przejeżdża przez Tomaszów – mówią mieszkańcy.
– Ten ogromny potok samochodów, który każdego dnia przejeżdżał przez miasto, stanowił ogromne zagrożenie – przyznaje Wojciech Żukowski, burmistrz Tomaszowa Lubelskiego.
– Trzy tiry, które stoją w kolejce do świateł, naprawdę blokują, nie mówiąc już o większej liczbie. Zabiera nam ciężki transport tranzytowy poza Tomaszów – dodaje starosta tomaszowski Henryk Karwan.
CZYTAJ: Tomaszów Lubelski ma pierwszą nitkę obwodnicy
W Białej Podlaskiej podpisano umowę zaprojektowania ostatniego odcinka autostrady A2. – 32-kilometrowy szlak pobiegnie w okolice Terespola i przejścia granicznego w Kukurykach – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Autostrada A2 dotrze do Białej Podlaskiej w drugiej połowie 2024 roku. Pozostaje ten bardzo ważny odcinek do wschodniej granicy państwa, te ponad 30 km autostrady.
– Według nas naturalnym wjazdem na autostradę od strony od Terespola byłaby droga krajowa E30: od przejścia granicznego, obwodnicą Terespola i wjazd na ten węzeł. Od niego dosłownie 2 godziny i jesteśmy w Warszawie. Następne kilka godzin i jesteśmy na granicy Polski Zachodniej – mówi Jacek Danieluk, burmistrz miasta Terespol.
– Korytarz trasy został już wyznaczony. W zasadzie projektujemy w tym korytarzu, więc wstępne prace zostały wykonane – dodaje Adam Nadolny z Mostów Gdańsk, wykonawcy inwestycji.
Warto także przypomnieć, co jeszcze w maju tego roku działo się na ulicach Chełma. – Paraliż komunikacyjny. Ani wjechać, ani wyjechać. Trzeba jeździć naokoło. Powstał korek sięgający kilka kilometrów za Chełm w kierunku Lublina. W momencie, kiedy dyrygent wyznaczony spośród pracowników drogowych puszcza ruch z tamtej strony, sznur samochodów wpada na rondo, blokując je – tłumaczyli kierowcy.
Koszmar zakończył się w sierpniu, gdy otwarto 13-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 12, przebiegającej przez Chełm.
Swoje problemy w 2021 roku mieli także mieszkańcy Lublina, a poligonem cierpliwości było centrum. – Nie polecałbym jechać przez centrum w godzinach szczytu. Można stać nawet i pół godziny. Tak się nie robi, w Lublinie jest tragedia. Wszystko rozgrzebują, zamiast sukcesywnie oddawać odcinki. Rozgrzebią całą ulicę i tyle. To średniowiecze. Nie trzeba marudzić, tylko znaleźć sobie alternatywne drogi – wypowiadali się mieszkańcy.
Kierowcy narzekali, ale w końcu się doczekali. W sierpniu Aleje Racławickie stały się drogową wizytówką Lublina. – Rozpoczęła się także budowa kolejnej wizytówki – Dworca Metropolitalnego – mówi Justyna Góźdź z lubelskiego ratusza. – Jednocześnie wokół dworca trwa budowa nowego układu drogowego, który usprawni ruch i dostęp do nowego obiektu. Modernizacją objęto ulice Dworcową, Młyńską, 1 Maja, Pocztową oraz Gazową, natomiast Rondo Sportowców stanie się rondem turbinowym. Równolegle powstają nowe drogi, zjazd z ulicy Lubelskiego Lipca ’80 do ulicy Dworcowej oraz dwie drogi przy ulicy Krochmalnej z miejscami postojowymi.
Trudno wymienić wszystkie drogi w regionie, które wyremontowano w tym roku. Warto wspomnieć o zakończeniu prac przy budowie obwodnicy Kraśnika. To jedna z ważniejszych inwestycji Zarządu Dróg Województwa, warta 77 mln zł. Województwo lubelskie wykorzystało niemal wszystkie środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W tym roku rozdzielono prawie 290 mln zł.
W 2022 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do ruchu w całym kraju około 46 km autostrad, 253 km dróg ekspresowych i 46 km pozostałych dróg krajowych.
TSpi / opr. WM
Fot. Piotr Michalski