Dowiedzą się, jak radzić sobie z fake newsami oraz wychodzić poza bańki informacyjne. Nauczyciele będą uczyli się krytycznego korzystania z mediów, potem praktyczną wiedzę przekażą swoim uczniom. Projekt edukacji medialnej rozpoczyna Radio Lublin we współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej oraz Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli.
– Korzystanie z mediów nie jest tak proste, jak się wydaje – mówi dyrektor Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS, profesor Iwona Hofman. – Trzeba zwiększyć świadomość korzystania z mediów i umiejętność niepoddawania się manipulacjom, które mogą być przekazywane przez media. Okres pandemii, ale też i wcześniejszy, bardzo wyostrzyły takie problemy jak na przykład podatność na bańki informacyjne, na pewną selekcję informacji, także na nieumiejętność odróżnienia informacji od tzw. faktu medialnego, czyli informacji, która nie jest potwierdzana w wiarygodnych źródłach. Myślę więc, że taki projekt jest bardzo przyszłościowy i pomoże nam, przynajmniej częściowo, uświadomić młodym ludziom, że z mediów warto korzystać krytycznie.
– Edukacja medialna, a zwłaszcza świadome korzystanie z mediów, posiadanie kompetencji, które umożliwiają oddzielenie ziarna od plew w tej burzy informacyjnej, to misja radia publicznego – podkreśla prezes Polskiego Radia Lublin Mariusz Deckert. – Uważamy, że żeby dobrze i umiejętnie korzystać z mediów, trzeba umieć słuchać, ale też sprawdzać media. Proszę zwrócić uwagę, że żyjemy dzisiaj w świecie – czego przykładem jest pandemia czy to, co dzieje się na granicy – w którym ludzie są bombardowani różnymi informacjami. Z tych informacji trzeba wybrać to, co jest prawdziwe. To jest zadanie na przykład Polskiego Radia Lublin.
– Trenerzy, czyli wykładowcy akademiccy, będą mieli za zadanie przygotować prezentacje – mówi koordynatorka projektu, profesor Grażyna Stachyra. – Będzie to problematyka dotycząca sposobu korzystania z mediów współcześnie i sposobu wykorzystania narzędzi, którymi należy się posługiwać, żeby przekaz medialny trafiał do odbiorcy. Ale nie na zasadzie manipulowania, tylko bardziej perswazji. Chodzi o to, żeby nauczyciele mogli się dowiedzieć i oczywiście przekazać młodzieży, w jaki sposób należy interpretować przekaz medialny współcześnie, jak zyskać krytyczną postawę wobec tego, co dociera do nas z mediów.
– Pomysł edukacji medialnej dla młodego człowieka, wprowadzenia nowego spojrzenia na czytanie treści z informacji medialnych, ale również doskonalenie pracy nauczyciela, może przynieść ciekawe rezultaty – mówi Krzysztof Staruch, dyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli. – Wydaje mi się, że technologicznie dzieci i młodzież są bardzo dobrze przygotowane do korzystania z mediów. Natomiast jeżeli chodzi o interpretację treści, którymi młodzi ludzie są bombardowani, wymaga to pewnej wiedzy, doświadczenia, ale też spojrzenia i przygotowania ich do tego, co będzie czekało ich też w życiu dorosłym.
– Liczymy też na to, że nauczyciele będą tą bardzo aktywną stroną. Oni najlepiej znają młodzież, jej problemy i będą dla nas tym najlepszym kanałem dotarcia do młodego odbiorcy – zaznacza prof. Grażyna Stachyra.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny. Rekrutacje chętnych prowadzi Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli.
MaK / opr. WM
Fot. Krzysztof Radzki