W Świdniku powstanie Fabryka Autobusów Wodorowych

autobus 15 750x375 2021 10 29 132736 2021 12 03 215534 2021 12 23 180234

Fabryka Autobusów Wodorowych powstanie w Świdniku. Grupa Polsat Plus, wspólnie z Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, chce stać się wiodącym producentem zielonego wodoru. Zespół Elektrowni stworzył także projekt autobusu wodorowego.

Grupa Polsat Plus wraz z ZE PAK planuje zainwestować ok. 500 mln złotych w technologie wodorowe w ciągu pięciu lat. Plany obejmują nie tylko produkcję autobusów wodorowych, ale także stworzenie całego łańcucha od produkcji wodoru po stacje paliw. „Chcemy rozwijać swój biznes, a jednocześnie przyczyniać się do wzrostu jakości życia mieszkańców Polski” – czytamy w opublikowanej przez Grupę Polsat Plus wypowiedzi wiceprezesa Cyfrowego Polsatu Macieja Steca: „Jako Grupa chcemy zmieniać świat, a świat idzie w zielony wodór. Będzie on odgrywał istotną rolę w globalnej transformacji energetycznej. Unia Europejska zapowiedziała szybki rozwój gospodarki zielonego wodoru (…). Również Polska ogłosiła ambitną strategię w zakresie wodoru m.in. 800-1000 autobusów i minimum 32 stacje tankowania. Zielony wodór można stosować w bardzo wielu gałęziach gospodarki, co przyspieszy redukcję CO2 i innych szkodliwych substancji. Zielony wodór to także nowe zeroemisyjne paliwo przyszłości. Już dziś seryjnie produkowane są samochody wodorowe oraz autobusy. Chcemy budować pełen łańcuch wartości zielonego wodoru: od produkcji w procesie elektrolizy z czystej energii i wody, poprzez magazynowanie i transport, budowę sieci stacji tankowania wodorem, produkcję autobusów aż po jego powszechne stosowanie w Polsce”.

– Współpracujemy z inwestorem już od dłuższego czasu – mówi zastępca burmistrza Miasta Świdnik Marcin Dmowski. – Bardzo się cieszymy. Nasza polityka inwestycyjna jeśli chodzi o rozwój strefy gospodarczej daje swoje efekty. To już jest kolejna firma, która zdecydowała się w Świdniku, i – powiem szczerze – nie ostatnia, bo kolejne przed nami. Myślę, że chodzi głównie o lokalizację – blisko jest lotnisko, duży ośrodek jakim jest Lublin, są bardzo dobre drogi. Myślę też, że pokazujemy nasze podejście do inwestorów. Nieważne czy są to wielcy gracze czy mniejsi przedsiębiorcy, każdy jest obsługiwany.

– Nie da się ukryć także, że dzięki tej inwestycji, pojawią się nowe miejsca pracy – podkreśla Dmowski. – Kadra techniczna jest bardzo bogata w Świdniku z racji zakładów lotniczych. Myślę, że to też było pewnym kryterium do wyboru miejsca usytuowania tej inwestycji. Liczymy na to, że część naszych mieszkańców, którzy znają się na rzeczy, będą mogli znaleźć w tym miejscu pracę.

Od dłuższego czasu inwestor wynajmuje halę, w której powstał prototyp autobusu wodorowego: – Autobus już jeździ, osobiście go oglądałem. Inwestor zakupił tereny pod fabrykę i w tej chwili są na etapie uzyskiwania różnych uzgodnień, projektowania samej inwestycji – mówi Marcin Dmowski.

Autobus wodorowy, choć przynajmniej na razie innej produkcji, na pewno pojawi się na ulicach Lublina. Planowo ma wyjechać z zajezdni w 2023 roku. – Planujemy taki zakup przy wykorzystaniu środków unijnych. Jest to pilotażowy projekt, który ma zwiększyć udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców Lublina – mówi Monika Białach z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. – Jego zakup umożliwi zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów wodorowych, których zastosowanie w transporcie publicznym w najbliższych latach będzie wzrastać. Autobus wodorowy, który planujemy kupić, będzie pojazdem niskopodłogowym, z monitoringiem i klimatyzacją. Będzie wyposażony w automat do sprzedaży biletów. Ogniwa paliwowe mają pełnić w nim funkcję elektrowni. Prąd napędza pojazd, a jedynymi produktami reakcji w ogniwie są ciepło oraz para wodna. W związku z tym autobus jest zeroemisyjny, nie wytwarza zanieczyszczeń, a tym przede wszystkim CO2. Autobus obsłuży pasażerów na liniach komunikacyjnych bez dostępu do infrastruktury ładowania baterii trakcyjnych. Dzienny zasięg wymagany dla takich linii wynosi ok. 300 km.

Według planu Grupy Polsat Plus, świdnicka fabryka ma docelowo produkować 100 autobusów wodorowych rocznie. 

Fabryka w Świdniku ma rozpocząć działanie w 2023 roku. Zostanie zlokalizowana w Strefie Aktywności Gospodarczej przy ul. Nadleśnej.  

EwKa/ opr. DySzcz

Fot. archiwum

Exit mobile version