Trwa blokada przewozu kolejowych przesyłek tranzytowych przez terytorium Ukrainy do naszego kraju. 30 listopada 2021 roku Koleje Ukraińskie wprowadziły na wszystkich przejściach granicznych zakaz przyjmowania do przewozu przesyłek nadawanych do Polski.
Jako przyczynę wstrzymania tranzytu przez Koleje Ukraińskie podawano początkowo remonty linii kolejowych i przede wszystkim zatory, które tworzą się po stronie ukraińskiej.
– Tranzyt do tej pory rozwijał się znakomicie, szczególnie spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa realizowała transporty z Chin – mówi członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A. Andrzej Olszewski. – Te transporty miały być rosnące w grudniu. Miało to być ponad 80 pociągów. W tym roku dynamika przyrostu transportu miała być utrzymana. Niestety decyzje Kolei Ukraińskich spowodowały, że ten tranzyt jest w tej chwili wstrzymany i transporty nie są realizowane. To dla nas ogromne zaskoczenie i jednocześnie spore biznesowe uderzenie dla kolei polskich, ale również kolei ukraińskich. Dla nas sytuacja jest zupełnie niezrozumiała.
Podczas wtorkowej konferencji prasowej Olszewski poinformował, że od 30 listopada 2021 roku obowiązuje bezterminowy zakaz nałożony przez Koleje Ukraińskie przyjmowania do przewozów wszystkich przesyłek nadawanych z 15 wybranych krajów (m.in. Chiny, Rosja, Kazachstan) do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy. – Prowadzone przez Koleje Ukraińskie działania w praktyce oznaczają spadek przekazywania towarów w tranzycie przez terytorium Ukrainy w relacji wschód-zachód kierowanych do Polski i powodują całkowite wyeliminowanie tranzytu. Jesteśmy jedynym krajem europejskim dotkniętym takim bezterminowym zakazem – wyjaśnił Olszewski.
Stwierdził, że bezpośrednie przyczyny wprowadzenia zakazu nie są znane. – Wyrażamy zaniepokojenie i niezadowolenie sytuacją, z którą polska kolej zmaga się obecnie na polsko-ukraińskiej granicy – powiedział Olszewski.
Zdaniem członka zarządu PKP, wprowadzona blokada jest sprzeczna z międzynarodową konwencją Umowy o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS) i dwustronnymi porozumieniami w zakresie transportu kolejowego.
Kilkakrotnie PKP prowadziło rozmowy z Kolejami Ukraińskimi. – Pomimo zapewnienia, że wszystkie aspekty tej sprawy zostaną rozstrzygnięte do końca ubiegłego tygodnia Grupa PKP nie otrzymała do obecnej chwili żadnej informacji zwrotnej od Kolei Ukraińskiej – powiedział Olszewski.
20 stycznia wchodzi kolejne ograniczenie: zakaz eksportu z Ukrainy do Polski w wagonach własności Kolei Ukraińskich.
AP / PAP / opr. WM
Fot. pixabay.com