We wtorek (5.01) nastąpiło oficjalnie otwarcie tzw. małej obwodnicy Kraśnika z udziałem władz regionalnych, lokalnych i parlamentarzystów. Nowo wybudowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 833 ma około 8,5 km, z czego 5,7 km przebiega po nowym śladzie.
– To dla nas bardzo ważna inwestycja – mówi burmistrz Kraśnika Wojciech Wilk. – Inwestycja przede wszystkim poprawi komfort życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo poruszania się po naszych drogach. Przyczyni się do tego, że będzie łatwiej przemieszczać się między dwoma dzielnicami miasta, a z drugiej strony północna obwodnica miasta to pewnego rodzaju okno na świat. To, że przebiega bezpośrednio przy kraśnickich terenach inwestycyjnych oraz że pomiędzy jej włączeniem się do ulicy Lubelskiej i węzłem z S19 jest bardzo niewielka odległość, powoduje to, że te tereny są jeszcze bardziej atrakcyjne.
– Ta droga jest bardzo ważna, nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale także właśnie ze względu na połączenie z S19 Via Carpatia – zaznacza marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski. – To powoduje, że całe zagłębie owocowe, które jest w powiecie kraśnickim i w powiecie opolskim, będzie mogło w sposób bardzo cywilizowany i szybki wywozić swoje produkty do całej Polski, a także do całej Europy.
Całkowity koszt inwestycji to ok. 91 milionów złotych. Dofinansowanie z Lubelskich Funduszy Europejskich wyniosło ponad 76 milionów złotych.
Trasa będąca częścią DW 833 została udostępniona kierowcom w piątek 31 grudnia. Roboty budowlane trwały od sierpnia 2020 r.
Jak poinformował Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, w ramach inwestycji zostało wybudowanych i przebudowanych 10 skrzyżowań (w tym cztery o ruchu okrężnym i dwa z sygnalizacją świetlną). Ponadto na całej długości drogi głównej zostały wykonane drogi dojazdowe, które w nowej części obwodnicy służą także za ścieżki rowerowe. Samych ścieżek rowerowych i chodników wybudowano ponad 2 km; znajdują się one na ul. Urzędowskiej. Wzdłuż trasy zostało wykonane energooszczędne oświetlenie dróg, chodników i ścieżek rowerowych. Wybudowano także nowe odwodnienie.
Wykonawcą jest konsorcjum firm PBI Infrastruktura z Kraśnika i PBI WMB z Sandomierza. Nadzór inżynieryjny prowadziła firma Safage S.A.S.
RL / PAP / EwKa / opr. WM
Fot. PAP/Wojtek Jargiło