W Lublinie powstało Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą. To miejsce, gdzie nauczyciele ze szkół ogólnodostępnych będą uczyć się pracy z uczniami potrzebującymi kształcenia specjalnego. Z programu pilotażowego skorzysta 5 szkół i jedno przedszkole z Lublina.
– Pedagogów będą kształcić specjaliści z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie – mówi minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. – Nauczyciele specjaliści z tej jednostki będą kształcić nauczycieli z sześciu szkół ogólnodostępnych po to, ażeby dzieci, które dzisiaj są w tych placówkach, mogły mieć usługi, świadczenia edukacyjne, opiekuńcze na jeszcze wyższym poziomie. Często jest tak, że rodzice podejmują decyzję, że ich dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego mają iść do szkoły ogólnodostępnej. Ale naprawdę w szkołach ogólnodostępnych nie ma tak wybitnych fachowców, z takim wielkim doświadczeniem jak kadra choćby tego ośrodka. I stąd ten ośrodek, który za blisko milion złotych będzie wykonywał te zadania pilotażowe do połowy 2023 roku. A później będziemy wyciągać wnioski – dodaje minister.
– Po spotkaniach informacyjnych z nauczycielami już wypracowaliśmy sobie cele, takie „z podwórka szkolnego” – tłumaczy Iwona Majewska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie. – Każde dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego musi mieć napisany indywidualny program edukacyjno–terapeutyczny. Bardzo wielu nauczycieli mówi, że chcieliby zobaczyć, przyjrzeć się, żeby im podpowiedzieć, czy dobrze robią. Czyli chodzi o takie wsparcie bardzo konkretne, na konkretnych materiałach, które nauczyciele wypracowują, by później tą ścieżką z uczniem przez całą edukację iść.
– W naszej szkole są uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na różnego rodzaju niepełnosprawności – mówi wicedyrektor Zespołu Szkół nr 5 w Lublinie Iwona Lipiec. – Tak naprawdę my, nauczyciele szkół ogólnodostępnych, do tej wiedzy dochodziliśmy sami. Brakowało nam właśnie takiego specjalistycznego wsparcia, a więc szkolenia: jak dobrze tworzyć te indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne, jak dostosowywać metody i formy pracy na poszczególnych przedmiotach.
ZOBACZ ZDJĘCIA: Konferencja prasowa dotycząca projektu „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Lublinie”
– Ważne jest przede wszystkim wsparcie specjalistów, ponieważ jest problem ze znalezieniem, zatrudnieniem osób, które mają określoną specjalizację – zaznacza dyrektor Przedszkola nr 32 w Lublinie Gabriela Stefaniak. – Szukałam surdologopedy i jest wielki problem, żeby znaleźć na kilka godzin i zatrudnić go w przedszkolu. Pod tym kątem, miedzy innymi, wchodziliśmy do tego projektu, żeby wzmocnić kadrę pedagogiczną i pozyskać specjalistów, jak również pomoce dydaktyczne, które będą do wypożyczenia i przydadzą się naszym dzieciom.
– Prawdą jest to, że kadra naszych szkół ogólnodostępnych nie była w szczególny sposób przygotowywana do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami – przyznaje zastępca prezydenta Lublina ds. oświaty i wychowania Mariusz Banach. – Z tego powodu z taką dużą radością i nadzieją rozpoczynamy dzisiaj ten projekt. Również z dużą wdzięcznością dla Ośrodka Rozwoju Edukacji, który wchodzi z tym projektem do naszego miasta. Wiemy, że kadrę kierowniczą i nauczycieli trzeba naprawdę dobrze przeszkolić, ale również podzielić się sprzętem, który mamy w specjalnych ośrodkach tak, żeby ta edukacja włączająca w szkołach ogólnodostępnych była jak najbardziej skuteczna.
– Półtora roku pracy zespołu ma zaowocować wypracowaniem rekomendacji, które w połączeniu z rekomendacjami innych placówek, posłużą do udoskonalenia naszego systemu edukacji. Zwłaszcza w szkołach ogólnodostępnych tak, aby dzieci, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, mogły być lepiej rozumiane przez kadrę pedagogiczną w tych szkołach, dzięki doświadczeniu i wiedzy pracowników specjalistycznego centrum, które będą wdrażać i im przekazywać do czerwca 2023 r. – uważa zastępca dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji Tomasz Pitucha.
W całej Polsce w ramach programu pilotażowego powstają 23 takie centra wspierające edukację włączającą. Poza Lublinem w naszym województwie centrum powstanie także w Świdniku oraz w Podgłębokiem, w powiecie łęczyńskim. Łączny koszt przedsięwzięcia to 36 milionów złotych.
MaK / opr. PrzeG
Fot. Iwona Burdzanowska