Jak radzić sobie z fake newsami? – Nauczyciele uczą się krytycznego korzystania z mediów, by praktyczną wiedzę przekazać potem swoim uczniom. W Lubelskim Centrum Konferencyjnym wystartował projekt warsztatów z edukacji medialnej przygotowany przez Radio Lublin, we współpracy z Uniwersytetem Marii Curie-Skłodowskiej oraz Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli.
– Korzystanie z mediów jest dzisiaj trudne także dla dorosłych, ale szczególnie dla młodzieży bombardowanej informacjami – mówią nauczyciele biorący udział w projekcie. – W dzisiejszych czasach, gdy młodzież ma niesamowity dostęp do różnych źródeł, niestety nie potrafi wyłowić właściwych informacji. Przyjmuje wszystko bezkrytycznie. Ogląda, słucha, zdecydowanie mniej czyta i wszystko przyjmuje za prawdę.
ZOBACZ: Warsztat „Naturalny porządek rzeczy w informacji radiowej”
– Można powiedzieć, że są same pułapki, jeśli chodzi o odczytywanie mediów i informacji – stwierdza dr hab. Paweł Nowak z Katedry Komunikacji Medialnej UMCS w Lublinie. – Kategorią, o której trochę mówię w swoim wystąpieniu, jest postprawda. Powoduje ona, że ludzie uważają za prawdę to, co emocjonalnie wydaje im się prawdą. W związku z tym media mają bardzo trudne zadanie – żeby swoim przekazem zmienić poglądy ludzi, zmienić ich emocje, spowodować, by to, w co wierzyli do tej pory, stało się dla nich nieoczywiste i aby zaczęli zastanawiać się nad tym, czy to jest racjonalne. Drugą pułapką jest nadmiar. Ludzie mają kłopot z wyborem tego, co jest wartościowe. Trzecia kwestia to pośpiech. Ludzie dzisiaj używają mediów zupełnie inaczej niż wcześniej. Rozwój technologii spowodował na przykład, że radia słucha się już raczej tylko w samochodzie. Gazetę przegląda się na ekranie komputera, a to skraca kontakt z gazetą o mniej więcej 50 razy. Powszechne jest opieranie się tylko na pojedynczych krótkich zdaniach, żeby szybko się dowiedzieć, a później powielanie niesprawdzonego materiału jako jedynej informacji.
CZYTAJ: Ku bardziej świadomemu korzystaniu z mediów. Wspólny projekt Radia Lublin, UMCS i LSCDN
– Żeby dobrze i umiejętnie korzystać z mediów, trzeba umieć słuchać, ale trzeba również umieć sprawdzać media – podkreśla prezes Polskiego Radia Lublin Mariusz Deckert. – Proszę zwrócić uwagę, że żyjemy dzisiaj w świecie – czego przykładem jest pandemia czy to, co dzieje się na granicy – w którym ludzie są bombardowani różnymi informacjami. Z tych informacji trzeba wybrać to, co jest prawdziwe. To jest zadanie na przykład Polskiego Radia Lublin.
– Odeszliśmy od takiego modelu tradycyjnego medium, w którym mieliśmy pewność, że informacja jest sprawdzona i odpowiednio ukształtowana, ponieważ wiedzieliśmy, że w tym medium pracują profesjonaliści – zauważa koordynatorka projektu, prof. UMCS Grażyna Stachyra. – Współczesnych źródeł informacji jest wiele. Nie dyskwalifikując i nie negując zalet żadnego z nich, bardzo chcielibyśmy zastanowić się nad formą, kształtem, rodzajem, ale też wpływem takowych informacji na odbiorców. Warsztaty kierujemy szczególnie do tych osób, które chcą zdobyć narzędzia do samodzielnego rozpoznawania, które informacje są wiarygodne. Młodzi ludzie skorzystają z podcastów, które będą produkowane po każdym warsztacie. Będą dostępne na stronie Radia Lublin. Tam będą wszystkie materiały.
– Powtarzanie jest matką nauk. Wiadomo, że jest dobrym sposobem albo dotarcia do nowych grup, albo przypomnienia tym grupom, które były, że takie są reguły. Powtarzanie warsztatów z edukacji medialnej jest dzisiaj niezbędne również z tego powodu, że media szybko i dynamicznie się zmieniają. Nawet treści, które przekazywało się rok czy dwa lata temu, dzisiaj wyglądają i brzmią już trochę inaczej, inaczej trzeba na nie spojrzeć i je interpretować – dodaje dr hab. Paweł Nowak.
Warsztaty dla nauczycieli potrwają 10 miesięcy. Z ich nagraniami i transmisjami będzie się można zapoznać TUTAJ.
RyK / opr. WM
Fot. archiwum