Zamość walczy o tytuł świetlnej stolicy województwa [ZDJĘCIA]

271240722 431811045302388 7117876307446187841 n 2022 01 07 174712

Trwa 13. ogólnopolska akcja „Świeć się z Energą”. Najpiękniej rozświetlone miasta w Polsce powalczą o tytuł świetlnej stolicy i nagrodę dla potrzebujących o łącznej wartości 200 tysięcy złotych.

W plebiscycie ponownie bierze udział Zamość. Dekoracje świąteczne podobają się odwiedzającym Rynek Wielki, ale są też głosy krytyczne. – Postarali się w tym roku, jest naprawdę bardzo ładnie. Wszystko nam się podoba. Jest oświetlone świątecznie, jak w bajce. Najbardziej podoba się naszej córeczce. Mnie to się w ogóle nie podoba. Nie lubię blichtru. Światełka podobają się pewnie dzieciom i wszystkim facebookowym, którzy cykną sobie fotkę i wrzucą na „fejsa”. 

– Jeżeli chodzi o wyraz artystyczny, to te światełka mogą się podobać. Natomiast jeśli chodzi o wyraz ekonomiczny i społeczny, to jest absolutna klapa  – mówi Franciszek Josik, radny Rady Miasta Zamość. 

– Zamość w okresie zimowym może jest dla niektórych mniej atrakcyjny, ale dzięki atrakcji, jaką jest piękne oświetlenie na Rynku Wielkim, centrum przyciąga turystów i mieszkańców. Miasto żyje – uważa Tomasz Banach, przewodnik ze Stowarzyszenia Turystyka z Pasją.

ZOBACZ ZDJĘCIA: Iluminacje na Rynku Wielkim w Zamościu

– W okresie trudnym dla miasta i dla mieszkańców wydawanie tak dużych pieniędzy na wynajem nie jest zasadne – stwierdza Rafał Zwolak, radny Rady Miasta Zamość. – Koszt wynajęcia na dwa miesiące to 129 tysięcy złotych. Miasto jest zadłużone na blisko 200 milionów złotych. Przez ostatnie lata miasto wydało blisko pół miliona złotych na oświetlenie.

– Iluminacje świetlne w Zamościu stały się już tradycją – zaznacza Paula Kniaź z Wydziału Turystyki i Promocji Urzędu Miasta Zamość. – Na Rynku Wielkim możemy podziwiać, oprócz choinki, między innymi 4-metrowego misia w czapce Mikołaja, 5-metrowe anioły, zimowe kwiaty czy bombki. Wszystkie instalacje są ledowe, czyli energooszczędne. Jako Wydział Promocji, na bieżąco staramy się śledzić media i portale społecznościowe. Zauważamy, że odwiedzający Rynek Wielki publikują coraz więcej zdjęć w sieci, co tak naprawdę daje miastu bardzo duży wydźwięk promocyjny. O to nam głównie chodzi, żeby o Zamościu było głośno, żeby coraz więcej turystów nas odwiedzało i polecało innym jako miejsce otwarte, do którego trzeba przyjechać.

– My, jako branża turystyczna, bardzo się z tego cieszymy – przyznaje Damian Miechowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej „Zamość i Roztocze”. – Ważna jest każda inicjatywa, która uatrakcyjnia miasto. Przykłady poprzednich lat pokazują, że dzięki tym iluminacjom cały czas mamy ludzi, zwłaszcza po zachodzie słońca. To wszystko komponuje się z lodowiskiem. Nowością od tego roku – która bardzo cieszy – są ogródki zimowe. Podejrzewam, że jest to taka forma produktu turystycznego, która wytworzyła się trochę przy okazji, czyli świąteczne iluminacje, lodowisko i ogródki zimowe. Wszystko to bardzo ładnie się łączy.

– Dekoracje świetlne podobają się mieszkańcom i turystom – mówi Paula Kniaź. – Miasto bierze udział w plebiscycie miast na świetlną stolicę Polski. Teraz walczymy o tytuł świetlnej stolicy województwa lubelskiego. W ślad za tym tytułem idą nagrody w postaci 10 tysięcy złotych na sprzęt AGD dla potrzebujących mieszkańców Zamościa.

– Do tej pory na przestrzeni lat, kiedy miasto Zamość wygrywało plebiscyt, sprzęt został przekazany 51 rodzinom. To jest 59 sztuk tego sprzętu o wartości około 50 tysięcy złotych – informuje Małgorzata Żołyńska, zastępczyni dyrektora Miejskiego Centrum Pomocy Rodzinie w Zamościu. – Rodziny zawsze są wskazywane przez pracowników socjalnych. Są to rodziny, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, których dochód nie przekracza ustawowego kryterium dochodowego.

– W poprzednich latach – tam, gdzie miasto Zamość zdobywało pierwsze miejsce – na pewno miało to swój wymiar promocyjny. Wartość tych pakietów, tych działań promocyjnych, przekazów, komunikatów, wycenialiśmy na kilka milionów złotych. Przy nakładach rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych, które poniosło miasto, efekt był niesamowicie pozytywny. Myślę, że to cały czas funkcjonuje w świadomości osób, które zastanawiają się, gdzie wyjechać na weekend. Zimowy Zamość kojarzy im się ze świetlną stolicą Polski i ciężko byłoby ich teraz zawieść. Wszystko, co uatrakcyjnia substancję zabytkową naszego miasta, która jest największą wartością, jest cenne.

W tegorocznej edycji w województwie lubelskim oprócz Zamościa rywalizują także: Lubartów, Chełm, Krasnystaw, Biała Podlaska, Lublin, Puławy, Świdnik, Kazimierz Dolny i Kraśnik.

Głosowanie w pierwszym etapie potrwa do 11 stycznia 2022 roku. Bieżące informacje oraz aktualny stan klasyfikacji śledzić można przez stronę SwiecSie.pl oraz w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram) z hashtagiem #SwiecSie.

AP / opr. WM

Fot. Agnieszka Piela

Exit mobile version