– Komisja Europejska jest zainteresowana pomysłem Rail Carpatia, połączenia kolejowego śladem korytarza drogowego Via Carpatia – oświadczył w sobotę (05.02) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak zaznaczył, Polska zgłaszała ten pomysł od 2016 r.
Podczas 32. edycji Konferencji Europa Karpat, odbywającej się w Krasiczynie na Podkarpaciu, Adamczyk przypomniał, że Komisja pod koniec 2021 r. zaproponowała budowę nowego korytarza komunikacyjnego – od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego i Egejskiego. – Szlak ten wpisuje się w Via Carpatia i jest to efekt polskich zabiegów, trwających do 2016 r. – dodał.
– Okazuje się, że Rail Carpatia jest w bardzo dużym zainteresowaniu Komisji Europejskiej. Niedawno komisarz ds. transportu Adina Valean potwierdziła, że jej ideą jest realizacja połączenia kolejowego w takim korytarzu. Nie tylko wpisanie tego korytarza na mapę, ale też realna budowa tych połączeń kolejowych – mówił Adamczyk w czasie dyskusji o nowych połączeniach w ramach europejskiej sieci TEN-T.
Minister przypomniał, że już w ubiegłym roku na szczycie państw Trójmorza w Sofii wzywał do tworzenia korytarza nie tylko drogowego, ale i kolejowego, jako „absolutnie niezbędnego” dla państw inicjatywy Trójmorza. Adamczyk podkreślił, że możliwościami, jakie dawałaby Rail Carpatia zainteresowane są rządy Litwy czy Łotwy.
Jak ocenił, od Morza Czarnego i Egejskiego aż po południowe Węgry nie ma większych problemów, jeśli chodzi o połączenia kolejowe. Po drugiej stronie jest tworzona Rail Baltica, rozumiana jako korytarz kolejowy z Warszawy przez Białystok po Estonię. Połączenie południowych Węgier z Rail Baltica pozwali nam powiedzieć, że mamy dobrze skomunikowaną Europę państw Trójmorza – podkreślił Adamczyk.
Via Carpatia to projekt międzynarodowego szlaku transportu drogowego, łączącego Europę Północną i Południową. Polskim elementem tego szlaku jest droga ekspresowa S19. Trasa ta będzie mieć ponad 700 km i prowadzić przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.
RL / PAP / opr. ToMa
Fot. pixabay.com